Mange skud i tågen

DEBAT: Det er useriøst, når Anders Samuelsen (NA) helt udokumenteret skyder med spredehagl ud i tågen mod regionernes indsats på sundhedsområdet.

Af Ulla Astman
Formand for Danske Regioners sundhedsudvalg

Kære Anders Samuelsen
Dit indlæg i Altinget den 29. april viser desværre, at du har brug for at få opdateret noget af din egen viden - både i forhold til Lov om Regioner og hvad angår sundhedsvæsenet som sådan. For dine påstande holder ikke vand. Mit indlæg vil blive alt for langt, hvis jeg skal tilbagevise dem alle. Nedenfor vil jeg derfor koncentrere mig om nogle af de mest grelle af dine påstande.

Useriøst at bruge et ulykkeligt eksempel
Det er for det første ikke korrekt, at kræftplanen halter bagud. Regionerne lever op til de aftaler, der er indgået om at indføre kræftpakker. Det er meget ambitiøse planer, som regionerne prioriterer meget højt. Den sag på Aalborg Sygehus, som du omtaler, har intet med kræftplanen at gøre. Den henfører til en beklagelig patientsag fra 2005 - altså fra før kræftpakkerne blev vedtaget. Det ændrer naturligvis ikke ved, at det er en dybt beklagelig sag beroende på blandt andet nogle menneskelige fejl i behandlingsforløbet, men det er useriøst at bruge den slags ulykkelige eksempler til at kritisere regionernes indsats på kræftområdet.

Du påstår også, at brystkræftscreening er ramt af store forsinkelser. Jeg mener ikke, at man kan tale om deciderede forsinkelser, idet aftalen jo er, at man skal være færdig med første runde i screeningen ved udgangen af 2009. Hvis nogle regioner ikke kan være færdige til det tidspunkt, er det fordi vi helt bevidst har prioriteret at indføre pakkeforløb for de kvinder, hvor der er en begrundet mistanke om kræft - jævnfør målsætningen om 48 timers udredning for brystkræftpatienter. Til gengæld har vi allerede anskaffet mere apparatur. Eneste forbehold er, at den nuværende konflikt på sygehusene kan rykke ved dette tidspunkt.

Placering af administrationerne bestemt i loven
Når du begynder at tale om placeringen af regionernes administrative hovedsæder, så bliver det virkelig grelt. For regionerne kan ikke bebrejdes, hvor den enkelte regions administrative hovedsæde er placeret. Vi ville blive beskyldt for lovbrud, hvis vi begyndte at flytte administrationerne. Placeringen er nemlig bestemt ved lov. Selv om det muligvis er besluttet, mens du selv sad i Europa-Parlamentet, må jeg altså gøre opmærksom på, at det er en del af lovgivningen om regionerne, at Region Hovedstadens administration og politiske styrelse er placeret i Hillerød.

Du kritiserer regionerne for, at patienter med den sjældne lungesygdom alfa 1 - antitrypsinmangel - stadig ikke får offentligt betalt medicin. Beslutningen om at give specifik medicin til den gruppe af patienter er en beslutning, som hører til hos Sundhedsstyrelsen - og dermed ministeren. Den handler jo om, at effekten af medicinens virkning endnu ikke er tilstrækkelig dokumenteret og at den derfor ikke er frigivet på markedet.

For mig at se, Anders Samuelsen, så må du sætte dig grundigere ind i, hvordan sundhedsvæsenet og regionerne rent faktisk fungerer i stedet for at skyde med spredehagl i tæt tåge uden at have dokumentationen i orden.

Forrige artikel God kroniker-indsats kræver penge God kroniker-indsats kræver penge Næste artikel Diabetes - alt for store forskelle i behandlingen Diabetes - alt for store forskelle i behandlingen
Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

Bliver kommunerne mast i de 17 sundhedsråd?

En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.