Regering tøver med at fremrykke trafikprojekter

INVESTERINGER: Regeringen planlægger at fremrykke offentlige investeringer, men transportprojekter indgår tilsyneladende ikke, da de ikke giver det nødvendige "hurtige skub" til økonomien.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) åbnede i sin nytårstale for, at offentlige investeringer kan komme i spil til at stimulere økonomien, og Finansministeriet har ifølge Berlingske Tidende allerede flere modeller på tegnebrættet for, hvilke projekter der kan sættes hurtigt i gang ude i kommunerne, og som kan give et hurtigt boost til økonomien. Det drejer sig om projekter som renovering af skoler, institutioner, hospitaler etc.

Derimod er der ikke planer om at bruge transportområdet til at stimulere økonomien, da store anlægsprojekter som motorvejsprojekter har en for lang horisont til at nytte noget på den nuværende økonomi.

DTL: Der er masser af projekter, der med gavn kan fremrykkes
Hos Dansk Transport og Logistik (DTL) har man bemærket regeringens nyvundne velvilje til at fremrykke offentlige investeringer, men ser ikke nogen modsætning mellem at fremrykke transportprojekter og samtidig stimulere økonomien.

"Fremskyndelse af de igangværende vejanlægsprojekter og genopretning af nedslidte veje og broer er den perfekte måde - på samme tid - at imødegå den aktuelle konjunkturnedgang - der særligt rammer bygge- og anlægssektoren, at få bragt trængslen på vejnettet ned nu og her, og at få vejnettet opgraderet til den næste konjunkturopgang," siger cheføkonom i DTL Ove holm.

For at hjælpe regeringen har Ove Holm en liste på 16 projekter, hvor alle forberedelser er foretaget, som regeringen med god gevinst kan fremrykke. Listen er hentet fra regeringens egen trafikinvesteringsplan "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur". (Se listen i bilag nederst på siden.)

Der er i regeringens plan sat 9 mia. af til disse projekter, men Ove Holm ser gerne, at det beløb bliver hævet eller sågar fordoblet, så man virkelig kan få speedet projekterne op, så de giver effekt.

"Det nuværende beløb på 9 mia. kr. for færdiggørelse af igangværende vejanlæg på statsvejnettet bør fremskyndes, og dertil bør tilføres et større beløb til genopretning af nedslidte veje og broer. Og jo hurtigere disse opgaver løses, jo hurtigere kan nye projekter sættes i værk," fastslår Ove Holm.

Også i DI Transport er branchedirektør Michael Svane forundret over, at regeringen ikke ønsker at fremrykke investeringer inden for transport.

"Investeringer i transport er rigtig gode til at sætte gang i økonomien. Sætter vi en masse projekter i gang, så vil der komme gang i beskæftigelsen blandt bygge- og anlægsarbejderne. Det er der brug for i den sektor, da den er hårdt ramt af inaktivitet," siger Michael Svane.

S: Trafikinvesteringer kan sætte "gang" i 2009
Den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke er fortørnet over, at regeringen tilsyneladende ikke ønsker at fremrykke transportinvesteringer. Da Poul Nyrup Rasmussen (S) og Mogens Lykketoft (S) satte "gang i 90'erne", var det netop trafikinvesteringer, der var et centralt middel, og derfor ønsker Magnus Heunicke at gentage succesen fra 1993.

"Hvis regeringen ikke ønsker at bruge investeringer inden for transportsektoren til at styrke økonomien, så kan jeg næsten ikke tro det. Det er veldokumenteret, at offentlige investeringer er fem gange så effektive til at skabe vækst, end skattelettelser er. I 1993 investerede Nyrup og Lykketoft klogt i transportprojekter for at sætte gang i 90'erne, og det kom der. Også i USA vil Barack Obama investere massivt i transportinfrastruktur. Det er det rigtige at gøre i en situation med lav vækst, og det håber jeg at regeringen indser," siger Magnus Heunicke.

Forrige artikel SF: Regeringen viser et dårligt miljøeksempel Næste artikel Bald: Simon Emil det største tab siden 1920 Bald: Simon Emil det største tab siden 1920