Red Barnet: Influencer-industrien skal samlet tage ansvar for at beskytte børn

DEBAT: Influencer-industrien bør samlet forpligte sig til at overholde fælles, klare retningslinjer, som håndhæves af et nævn, skriver Johanne Schmidt Nielsen. 

Af Johanne Schmidt-Nielsen
Generalsekretær i Red Barnet

Hver dag får tusindvis af danske børn og unge masser af gode idéer, viden og underholdning fra populære influencere, som de ser op til. Af og til får de også reklamer for sugardating, brazilian butt lift-operationer og ulovligt casinospil.

Det er desværre et stigende problem, at børn og unge eksponeres for reklamer, som kan være skadelige for dem. Det er dybt bekymrende.

For børn skal kunne følge deres yndlingsyoutuber eller logge på Instagram uden at få forvrænget deres selvværd og uden at risikere spillegæld eller et knæk i livet, fordi de følger influencernes opfordringer til casinospil eller sugardating. 

Derfor bør den samlede influencer-industri tage ansvar.

Det skal ikke kun være op til den enkelte blogger eller youtuber. De virksomheder, der vælger at bruge influencere som reklamesøjle, de bureauer, som influencerne arbejder for, og de sociale medier, som lægger platform til influencerne, må også tage et ansvar. Alle er forpligtede. 

Tid til fælles retningslinjer
Efter i årevis at have diskuteret forskellige sager med enkelte influencere, må det efterhånden være tid til, at vi får nogle fælles, klare retningslinjer, som for alvor beskytter børn og unge.

Forbundet for Influenter og Bloggere under Dansk Journalistforbund har for nylig vedtaget 13 etiske retningslinjer. Det er godt og vigtigt. Men retningslinjerne er ikke klare og præcise nok, og der mangler også en instans til at håndhæve dem og sanktionere overtrædelser.

Det kunne for eksempel ske i et nævn med faglig ekspertise og repræsentanter for børn. Nævnet skal ikke kun stille influencere, men også virksomheder, bureauer og sociale medier til ansvar. 

Inspiration i Norge
Derudover bør politikerne sikre, at markedsføringsloven også beskytter børn i en digital tid.

I dag er det ulovligt at reklamere for eksempelvis alkohol over for børn, men hvad med sugardating, plastikkirurgi eller skadelig tandblegning?

I Norge er det muligt at klage over influencere på sociale medier, hvis de reklamerer for kosttilskud og plastikkirurgi og har mange følgere under 18 år. Den model kan vi lade os inspirere af.

Og så er der en gruppe af influencere, som vi skal blive langt bedre til at passe på. De mindreårige. Netop fordi de er børn.

De kan have svært ved at overskue konsekvenserne af deres handlinger, og mange af dem har delt deres helt private tanker og følelser med tusindvis af følgere gennem mange år. I modsætning til børneskuespillere spiller de ikke en rolle. De er den person, de portrætterer online.  

Forældre skal involvere sig mere
Flere af dem fortæller om stress, angst og depression, og i Red Barnets rådgivning SletDet får vi flere og flere henvendelser fra unge, som gerne vil have hjælp til at få slettet gamle profiler med film og billeder.

Disse influencere – både de mindreårige og dem, som nu er voksne, men begyndte som influencere i en tidlig alder – har vi en særlig forpligtigelse til at tage hånd om.

Bureauer og virksomheder, som arbejder med dem, bør være forpligtede til at sikre dem støtte og vejledning og eksempelvis et kursus i at passe på sig selv og andre online.

Og at vi alle har et ansvar, er en selvstændig pointe. Pilen peger i mange retninger. Forældre skal involvere sig mere i deres børns liv på nettet og beskyttelsen der. Og både børnenes, lærernes og pædagogernes uddannelse på området skal styrkes.

Det er tid til, at vi alle rykker sammen og tager ansvar. Sociale medier bidrager til en masse positivt i børn og unges liv, men skadelige reklamer i børnehøjde er simpelthen ikke i orden. Så lad os sikre børn og unge en bedre beskyttelse. Det har de faktisk ret til.

Forrige artikel Djøf: Embedsmænd har ikke et udtalt ønske om at tage magten i kommunerne Djøf: Embedsmænd har ikke et udtalt ønske om at tage magten i kommunerne Næste artikel Topfolk under Clinton og Obama: Sådan kan Trump udnytte politisk kaos til at forpurre valget Topfolk under Clinton og Obama: Sådan kan Trump udnytte politisk kaos til at forpurre valget