København vil forbyde langtidsparkering ved ladestandere

PARKERING: Der skal være tydelig forskel på parkeringspladser og ladepladser langs de københavnske gader. Derfor vil politikerne lave tidsbegrænset parkering ved ladestandere. Miljøpunkt Nørrebro frygter bøvl og øget ventekørsel.

Det kan snart være slut med at parkere sin elbil ved en ladestander i dagevis i København.

Da Teknik- og Miljøudvalget i sidste uge hævede loftet over pladser med elladestandere, besluttede udvalget også et ønske om, at alle ladepladser skal have tidsbegrænset parkering.

På mødet 7. oktober vedtog udvalget et ændringsforslag om, ”at forvaltningen arbejder for, at alle ladepladserne tidsbegrænses, så langtidsparkering ikke blokerer for, at andre kan lade deres bil op”.

Indstillingen fra forvaltningen lagde ellers op til blot at lave tidsbegrænsning på ”et par pladser” ved hver lokation med fire-otte ladepladser.

Forslaget kom fra Konservative, hvor gruppeformand Jakob Næsager ønsker at dæmme op for ”arrogant og egoistisk” adfærd fra bilister, der parkerer i længere tid på ladepladserne.

”Mange københavnere bruger primært deres bil, når de skal i sommerhus. Derfor er vi kede af, hvis der holder en bil på en ladeplads fra søndag aften til fredag eftermiddag og blokerer for, at andre kan få ladet deres bil op,” siger Næsager.

Kritiker forventer øget ventekørsel
Jakob Næsagers ændringsforslag blev vedtaget uden afstemning i udvalget. Radikales Mette Annelie Rasmussen støtter op om, at det skal være slut med at langtidsparkere ved ladestandere. Det var hende, der stod bag forslaget om at hæve loftet over ladepladser til 5.000, og ikke de 2.500, der var lagt op til.

”Vi skal sikre en udskiftning ved pladserne. Det er et voksende problem i byen, at flere, særligt erhvervsdrivende, oplever problemer med at lade op, når de har brug for det,” siger hun.

Hos Miljøpunkt Nørrebro er centerleder Anders Jensen anderledes kritisk over for idéen. Miljøpunkt Nørrebro varetager miljøarbejdet for Nørrebro Lokaludvalg, som de også får økonomisk støtte fra.

Anders Jensen kalder idéen om tidsbegrænsning sympatisk, men mener, at forslaget går for vidt. Det vil være en både oplevet og reel forringelse af vilkårene for københavnske elbilsejere, mener han.

”Det er urealistisk at have 5000 elbilsparkeringspladser i København med eksempelvis tretimersparkering. Det vil give en masse ventekørsel om aftenen og morgenen, når man skal flytte bilerne, og så vil pladserne stå tomme om dagen,” siger Anders Jensen.

Jakob Næsager vil have så god udnyttelse som muligt. Er du uenig i det?

”Slet ikke. Vi ønsker både at give elbilejere en god oplevelse i København og opnå bedre belægning på den enkelte stander. Derfor støtter vi forvaltningens indstilling om flere pladser per stander med tidsbegrænsning på nogle pladser,” siger centerlederen.

Elbilalliancen støtter forslaget
Lærke Flader, chef hos brancheorganisationen Dansk Elbilalliance, bakker op om politikkernes ønske om tidsbegrænsning i dagtimerne ved alle pladser tilknyttet ladestandere.

”Det er vigtigt at skelne mellem p-pladser og ladepladser. For at begrænse omfanget af ladeinfrastruktur skal dét, der bliver sat op, udnyttes bedst muligt. Derfor skal vi sikre, at der er flow i ladestanderne,” siger Lærke Flader.

Hun forventer kun problemer af begrænset omfang med ventekørsel. Kommer man hjem om eftermiddagen, kan man parkere, indtil man skal afsted næste morgen.

”Hvis man ikke bruger sin bil hver dag, er det forkert at parkere den på en ladeplads,” sige Lærke Flader.

Afklaring i starten af det nye år
Radikales Mette Annelie Rasmussen ønsker at imødekomme Anders Jensens bekymring om ventekørsel ved at dedikere flere af de almindelige parkeringspladser til grønne biler – og allerhelst delebiler.

I første omgang er det nu op til Teknik- og Miljøforvaltningen at foreslå en model for tidsbegrænsning af alle ladepladser. Det arbejde imødeser Mette Annelie Rasmussen.

”Vi skal se på, hvad den gennemsnitlige opladningstid er for en elbil i byen. Og så skal vi selvfølgelig friholde nattetimerne. Det forventer jeg, forvaltningen kommer tilbage med,” siger hun.

Jakob Næsager foreslår selv en begrænsning på fire timer i tidsrummet 7-19.

Udmøntningen af tidsbegrænsningen skal ske i forbindelse med en masterplan for elbilismen i København, som forventes i første halvdel af det nye år.

Forrige artikel Tilbageblik: Her er det politiske år i fotos Tilbageblik: Her er det politiske år i fotos Næste artikel Genoplev 2020: Årets mest læste kommentarer måned for måned Genoplev 2020: Årets mest læste kommentarer måned for måned