Blå blok vil have lavere bilafgifter

AFGIFTER: Partierne i blå blok er enige om, at de danske bilafgifter bør sænkes. LA vil kæmpe for at afskaffe registreringsafgiften, men V vil til gengæld ikke prioritere at sænke bilafgifterne efter et valg.

Uanset hvilke tanker statsministeren gør sig om den for tiden så berygtede valgknap, er der ikke lang tid til, at danskerne skal til stemmeurnerne. Og ender det med, at magten tipper, kan det meget vel være et varsel om billigere biler til danskerne.

For der er enighed blandt de blå partier om, at de danske bilafgifter bør sænkes. Det fremgår af Altingets og DR's kandidattest og bakkes op af de fire blå partiers skatteordførere.

I testen erklærer 81 procent af de blå kandidater sig helt eller delvist enige i, at bilafgifterne bør sænkes. Alle partierne har klar overvægt af kandidater, der vil sænke beskatningen, omend det særligt er Liberal Alliances og Konservatives kandidater, der er mest enige i spørgsmålet. Desuden erklærer alle fire blå partiers skatteordførere sig enige i, at afgifterne skal ned.

Også blandt partiernes ordførere er det i særdeleshed Konservative og Liberal Alliance, der er mest klare i mælet om, at bilafgifterne skal reduceres.

Liberal Alliance går længst med et ønske om helt at afskaffe registreringsafgiften, der i 2013 bugnede i statskassen med knap 15 milliarder kroner.

"Den skal fjernes. Registreringsafgiften er en hæmsko for det danske samfund, og den er en enorm belastning på især børnefamilier, som har brug for større biler," siger skatteordfører Ole Birk Olesen.

Han peger på et svar fra skatteministeren fra april sidste år, hvor det fremgår, at det kun vil koste statskassen 6,7 milliarder kroner at afskaffe registreringsafgiften, når man medregner tilbageløb og adfærdsændringer. Liberal Alliance vil finde milliarderne gennem udgiftsstop i den offentlige sektor.

På trods af positive toner fra Venstres kandidater vil skatteordfører Torsten Schack Pedersen dog ikke love en sænkning af bilafgifterne.

"Vi har ikke noget løfte om det. Vi vil gerne sænke bilafgifterne, men vi har prioriteret, at vi vil sænke skatten på arbejde, fordi det er den største skatteudfordring, vi har. Og så vil vi hellere sænke afgifter, der koster arbejdspladser, som eksempelvis NOx-afgiften," siger han og fortsætter:

"Det er, hvad vi prioriterer først. Så vi har ikke pengene til at komme med et valgløfte om at sænke bilafgifterne."

Læs hele artiklen på Altinget: transport her (kræver abonnement)

,

Forrige artikel Her er regeringens kvalitetspapir Næste artikel Antorini: Gymnasiereform kommer i mål efter valg Antorini: Gymnasiereform kommer i mål efter valg