Bemærkning til forsvarets indkøb af større materiel

DOKUMENTATION: Læs her Statsrevisorernes bemærkning til beretningen om forsvarets indkøb af større materiel.

Beretning 6/2009 om Forsvarets indkøb af større materiel

Forsvaret brugte i gennemsnit 7 mia. kr. om året på materielområdet i forsvarsforligsperioden 2005-2009.

Forsvarets indkøb af større materiel har i en årrække været præget af problemer, og der har været flere sager, som Statsrevisorerne har kritiseret: indkøbet af det ubemandede fly Tårnfalken, EH-101 helikopterne og OceanEye-radarerne. Ifølge en ekstern konsulentundersøgelse fra 2008 lå Forsvarets indkøbspraksis et stykke fra bedste praksis.

Med henblik på at styrke indkøbsfunktionen og reducere bemandingen samlede Forsvaret materielindkøbet ét sted i Forsvarets Materieltjeneste pr. 1. januar 2007. Endvidere har Forsvaret besluttet at standardisere og udvikle bl.a. projektstyringsmetoder, risikovurderinger, businesscases mv.

Endelig har Forsvarsministeriet siden 2008 styrket tilsynet med Forsvarets materielindkøb og forbedret Forsvarets oplysninger til de bevilgende myndigheder herom.

Statsrevisorerne finder det velbegrundet, at Forsvaret har iværksat tiltag, der skal forbedre og professionalisere Forsvarets indkøb af materiel, og at Forsvarsministeriet har styrket tilsynet med området. Statsrevisorerne finder det også velbegrundet, at Forsvaret i højere grad køber standardprodukter.

Statsrevisorerne finder det dog ikke helt tilfredsstillende, at Forsvarets Materieltjeneste - her 3 år efter omorganiseringen - stadig ikke er helt på plads og klar til at gennemføre indkøb under forsvarsforliget 2010-2014 efter nye principper og retningslinjer.

I beretningen gennemgås 18 materielprojekter med hensyn til, om materiellet er leveret til rette pris, til tiden og med den forudsatte kvalitet. Selv om ingen af projekterne er afsluttede, kan det konstateres

- at materiellet generelt er anskaffet inden for bevillingerne. Der er dog eksempler på, at bevillingsoverholdelsen kun er muliggjort ved en uhensigtsmæssig praksis, hvor krav til materiellet opgives, eller hvor midler, der var afsat til reservedele, anvendes til andre udgifter

- at 1/3 af materielprojekterne leveres med en forsinkelse på mellem 1 og 3 år, men at Forsvaret ikke i alle tilfælde har fastsat frister for levering og indsættelse i operativt brug. Forsinkelserne vil kunne minimeres, når Forsvaret i højere grad køber standardprodukter

- at kun få projekter har problemer med materiellets kvalitet, men at Forsvaret ikke i alle tilfælde har opstillet krav til og fulgt op på materiellets kvalitet.

Statsrevisorerne finder det særdeles relevant, at Forsvarsministeriet vil reducere usikkerheden i oplysningerne til de bevilgende myndigheder om indkøbenes pris, leveringstid og kvalitet. De bevilgende myndigheder bør også - ligesom forsvarsforligskredsen - oplyses rettidigt om væsentlige ændringer i materiellets indhold, kvalitet eller ved anden anvendelse af bevillingerne.

Ministerens svarfrist: 2 mdr.

Forrige artikel Løkkes tale ved Baltic Sea Action Summit Løkkes tale ved Baltic Sea Action Summit Næste artikel Troels Lund vil have mere fokus på skovene Troels Lund vil have mere fokus på skovene