Danskerne siger nej tak til kattegatbro

KATTEGATBRO: Over halvdelen af danskerne er imod en kattegatbro, viser en ny meningsmåling. Folk ændrer mening, hvis vi får broen, mener Kattegatkomiteen.

Et flertal af danskere er imod en en bro over Kattegat. Det viser en meningsmåling, som Altinget har fået foretaget af A & B Analyse.

54 procent af danskerne er imod en kattegatbro, mens 31 procent er for.

Kattegatkomiteen arbejder hårdt for at skaffe opbakning til en ny bro. Borgmester i Favrskov Kommune, Anders G. Christensen (V), er en del af formandskabet i komiteen. Han tror, at danskerne vil ændre holdning, hvis broen bliver bygget.

"Der har sjældent været stor opbakning til store infrastrukturanlæg. Inden man byggede Storebæltsbroen, var der også flere modstandere, men hvis man lavede en meningsmåling i dag, er det en lille del, som vil ønske sig tilbage til DSB-kaffen," siger han.

Jyder er mindst negative
Jyderne er de mest positive over for en Kattegatforbindelse, men også her er der et flertal imod en fast forbindelse. 49 procent af jyderne er imod, mens 37 procent er for. Anders G. Christensen mener, at befolkningen primært fokuserer på de problemer, de oplever på landevejen.

"Man ser på de ting, der er lige foran kølerhjelmen. Hvis man holder i kø på Vejlefjordbroen, så er det mere nærværende, men på den lange bane er det mest fornuftigt at investere i en Kattegatbro," siger han.

S: Sund skepsis
I løbet af sommeren meldte transportminister Lars Barfoed (K) ud, at han i første omgang vil satse på hurtigfærger frem for en ny bro over Kattegat. Den melding mødte kritik fra en række partier, der er tilhængere af en fast forbindelse. Blandt de partier er Socialdemokraterne. Trafikordfører Magnus Heunicke (S) mener også, at befolkningen vil ændre holdning.

"Danskerne har en almindelig sund skepsis over for broer og andre store anlægsprojekter. Derfor er det op til os politikere at finde ud af, hvad der er bedst miljømæssigt og økonomisk," siger han.

Den folkelige skepsis er en del af at være trafikpolitiker på Christiansborg, mener Magnus Heunicke:

"Hvis mine forgængere tilbage i 80'erne havde ladet sig påvirke af opinionsmålinger, var Storebæltsbroen aldrig blevet til noget. Derfor er det en trafikpolitikers lod en gang imellem at skulle tænke længere frem end den seneste meningsmåling," siger han.

Forrige artikel Dødt løb mellem rød og blå blok Næste artikel Barfoed og S-SF i ideologisk strid om bil-afgifter Barfoed og S-SF i ideologisk strid om bil-afgifter