Kommunalvalg - kan danskerne lære af USA?

FIK DU LÆST: Danske lokalpolitikere kan lære af USA, når det gælder den personlige historiefortælling, brugen af sociale medier og integration af data. Her er fire gode råd.

Af Annegrethe Rasmussen
Washington DC

De danske kommunalpolitikere og landets partier er midt i valgkampen til kommunal- og regionsvalget. For at være en succesrig lokalpolitiker er det vigtigt, at man har styr på mobiliseringen af sine tropper, at den opstillede selv er en engageret ildsjæl, og at politikeren formår at læse, hvad vælgerne interesserer sig for i kommunen.

Det er noget, politikerne i USA er fænomenale til. Og om end der er betragtelige forskelle på den måde, lokalvalg gribes an på i Danmark og i USA, så kan danske kommunal- og regionspolitikere med fordel kigge over Atlanten og lure de amerikanske politikere nogle tricks af, især når det gælder kommunikation og kampagner.

1. Sociale medier
Brug de sociale medier og smartphones til at personalisere og målrette din kampagne. Sociale medier har den åbenlyse fordel især i Danmark, hvor der er langt færre penge til rådighed for den enkelte kandidat, end der er i USA, at du som politiker kan inddrage, mobilisere og engagere dine medborgere, uden at du skal have en øre op af lommen. Men det kræver fantasi og PR-snilde.

2. Din egen historie
Find den gode historie om dig selv og forbind den med de diskussioner, hvor det virkelig brænder på i din kommune. Amerikanske lokalpolitikere er eminente til at forbinde deres personlige historie med vælgernes. Det kræver, at du er i stand til at kortlæge det lokalpolitiske landskab - hvad går vælgerne særligt op i - og forbinde det med dit personlige engagement. Når du går fra dør til dør, ringer til vælgerne, e-mailer dem eller kommunikerer på sociale medier, er det vigtigt, at vælgerne kan se, at det er et menneske, der i spil.

3. Nedton partiet
Danske undersøgelser viser, at vælgerne (især de unge) finder lokalpolitik støvet og uvedkommende. Det er kun dig, der kan gøre noget ved det. I den forbindelse siger de amerikanske erfaringer, at det kan være en fordel at tage afstand fra de kendte politikere i Kongressen - flere politikere bad f.eks. præsident Obama om at holde sig væk fra deres stat op til midtvejsvalget, fordi hans tilstedeværelse kunne få vælgerne til netop ikke at stemme demokratisk. Den tilsvarende "anti-statsminister-effekt" kendes i Danmark. Så gør din kampagne personlig frem for parti-bundet.

4. Arbejd
Endelig giver Joe Garecht, som er medbestyrer af USA's mest brugte guide til at vinde lokalvalg, Local Victory - Your Guide to Winning Elections, dette gode råd fra USA: "Arbejd hårdere, end du nogensinde har arbejdet før. Nej, du er ikke kendt. Du har ikke tonsvis af penge. Men det betyder ikke, at du ikke kan vinde. Det betyder blot, du er nødt til at knokle mere. De fleste førstegangs-kandidater, der vinder, gør det, fordi de er villige til at foretage daglige telefonopkald, banke på døre hele aftenen, og derefter gå hjem og skrive breve, lave tale - og positionspapirer og udkast til pressemeddelelser og så vågne op og gøre det hele igen næste dag. De vågner kl. 4:30 om morgenen og går i seng ved midnat. Det gør de dag ud og dag ind i flere måneder."


Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC.

Forrige artikel Vismænd tvivler på affaldsplanens økonomi Vismænd tvivler på affaldsplanens økonomi Næste artikel Løkkes stærke kvinder takker af Løkkes stærke kvinder takker af