Her er regeringens børnepakke
DOKUMENTATION: Regeringen har i dag fremlagt en børnepakke med en række initiativer. Pakken indeholder blandt andet flere penge til personale. Få overblik her.
Torsdag præsenterede statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R) og børne- og socialminister Manu Sareen (R) regeringens børnepakke med titlen "En god start på livet for alle børn".
Med udspillet vil regeringen afsætte 125 millioner kroner i 2016. Beløber stiger til 500 millioner kroner i 2019 og frem. Pengene skal gå til mere pædagogisk personale og et løft af kompetencerne i dagtilbuddene. Regeringen vil dog ikke indføre minimumsnormeringer i dagtilbuddene.
Hovedpunkter i udspillet
- Midler til mere pædagogisk personale og et løft af kompetencerne
De afsatte midler skal sikre et godt udgangspunkt for et bredt kvalitetsløft af dagtilbuddene.
Mere og bedre kvalificeret pædagogisk personale skal styrke den pædagogiske praksis og dermed understøtte
alle børns trivsel, læring og udvikling. - Styrket kvalitet for de 0-2-årige
Styrket faglig sparring i dagplejen
Flere indholdsmæssige krav og styrket tilsyn med private pasningsordninger - Bedre trivsel for alle børn
Pulje til bedre fysiske rammer i dagtilbud, som begrænser støj
Styrket arbejdsmiljø og nedbringelse af sygefravær i dagtilbud
Ret til repræsentation af forældre fra alle enheder i fælles forældrebestyrelser
Tydeliggørelse af forældrebestyrelsens ret til at blive inddraget i arbejdet med de pædagogiske
læreplaner - Bedre læring og sammenhæng til skolen
Sprogvurdering af 3-årige børn i dagtilbud
Udvidelse af målgruppen for obligatorisk 30 timers dagtilbud
Styrket sammenhæng mellem dagtilbud, fritidstilbud og skole
Præcisering af skolens forpligtelse til at skabe sammenhængende overgange
Styrket indhold i SFO’er, fritidshjem og USFO’er i forhold til overgang til skole
Forskningsindsats i dagtilbuds betydning for uddannelse og social mobilitet - Vidensstrategi
Initiativet skal bidrage til at styrke rammerne for, at den pædagogiske praksis kan baseres på aktuelt
bedste viden og sætte en strategisk retning for vidensproduktion- og formidlingen på området.
Særligt skal strategien bidrage til, at arbejdet i det enkelte dagtilbud i højere grad bliver baseret på viden. - Revision af pædagogiske læreplaner
Revisionen skal sikre, at læreplanerne understøtter arbejdet med børns trivsel, læring og udvikling bedst
muligt.
Læreplanerne skal i højere grad bidrage til at skabe sammenhæng til skolen. Derfor skal der
fokus på, om temaerne er de rigtige og på, at ressourcerne i tilknytning til arbejdet anvendes mest hensigtsmæssigt.