Danskerne om fremtidens togdrift: Billigere billetter er vigtigst
DSB: Forud for de kommende forhandlinger om en ny DSB-kontrakt peger danskerne på, at det er vigtigst at prioritere lavere billetpriser. EL er helt enig, mens R og V mener, at kvaliteten er vigtigere.
Målingen kommer umiddelbart før, at Folketingets partier skal forhandle om fremtidens DSB- kontrakter, hvor ovennævnte spørgsmål kommer i spil.
Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, er bestemt ikke overrasket over, at billigere billetter rangerer højest på danskernes ønsker.
"Togbilletter er for dyre, og det er jeg glad for, at danskerne siger så klart. Det bliver også vores hovedkrav til forhandlingerne at sikre billigere billetter," siger Henning Hyllested.
Han peger på, at man med togfonden allerede har sendt mange penge til at forbedre kvaliteten af togdriften. Derfor er det nu tid til at se på prisen, lyder det. Det bliver ofte fremført, at lavere billetpriser er en dyr måde at få flere til at tage den kollektive trafik, frem for at bruge penge på at forbedre kvaliteten. Men det er Enhedslisten ikke enig i:
"Jeg synes ikke, at det er så rasende dyrt. Hvis man for alvor vil have folk over i den kollektive trafik, så er man nødt til at se på priserne. Så det handler jo bare om politisk prioritering," siger han.
Lavere billetpriser vil Enhedslisten finansiere ved at hæve den nuværende kontraktbetaling til DSB, som i dag ligger på godt 4 milliarder kroner om året. Her peger Henning Hyllested på, at man eksempelvis kan fjerne fradraget på airbags i biler, som, ifølge Enhedslisten, vil give 1,2 milliarder kroner mere til statskassen om året. Det vil kunne sænke taksterne for togbilletter med 30 procent.
”Det er meget dyrt at sænke billetpriserne. Og det er bestemt ikke et af vores ønsker at hæve afgifterne for at sende flere penge til DSB. Vi har allerede sendt mange penge efter den kollektive trafik med togfonden,” siger trafikordfører Jeppe Mikkelsen (R).
I stedet er Radikales hovedfokus at få sikret en ny materielplan, som kan sikre en ordentlig togdrift.
”Det er uhyre vigtigt, at vi får fremtidssikret DSB ved at få købt nogle ordentlige og eldrevne tog. Så man kan godt sige, at vi går mest op i at sikre rettidighed og pålidelighed i fremtiden,” siger Jeppe Mikkelsen.
"DSB er bedre end sit rygte. Selskabet kører med en historisk høj rettidighed, men har de seneste år været prygelknappe for mange ting. Men det er ikke altid retfærdigt," siger Henning Hyllested.
V: Mere konkurrence giver lavere priser
I Venstre anerkender man, at der er behov for lavere billetpriser, hvor trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen peger på, at det ofte er billigere at flyve fra Aalborg til København frem for at tage toget. Men han mener ikke, at svaret er, at sende en masse penge efter billetsænkninger.
"Togbilletter er dyre i Danmark, men vi vil ikke være med til at bruge flere penge på det. Den rigtige løsning er, at vi får mere konkurrence på jernbanen, så vi øger produktiviteten. Det vil betyde, at man ad åre vil kunne få billigere billetter," siger Kristian Pihl Lorentzen.
Venstre er således mere på linje med Radikale:
Vil skærpe sanktioner
Som det er i dag, skal DSB betale et strafbeløb til staten, hvis de ikke overholder målsætningerne i kontrakten på en række områder. Og hvad angår aflysninger og rettidighed, vil Venstre stramme tommelskruerne.
"Vi er nødt til at skærpe sanktionerne, hvis driften ikke er regelmæssig. Og så mener jeg også, at passagerne skal have klare rettigheder, hvis et tog er aflyst. For det har de ikke i dag," siger han.
Men ser du på, hvad danskerne mener, så er aflysninger vel ikke et kæmpe problem. De peger jo på andre ting - især billetpriserne?
"Jeg kan godt forstå, at folk svarer, at billetterne er for dyre. For det er de. Men vi går bare ikke ud og lover en sænkning af priserne. De penge, vi overhovedet kan skrabe sammen, er vi nødt til at bruge på investeringer. Og det gælder også vejnettet," siger Kristian Pihl Lorentzen.
EL vil overveje udbud
Som nævnt håber Venstre, ligesom resten af blå blok, at man kan få regeringen med på en omfattende udbudsplan over ti år, så andre aktører kan komme ind på markedet.
Enhedslisten drømmer bestemt ikke om udbud, men partiet er ikke ultimative i spørgsmålet, fortæller Henning Hyllested.
"Hvis vi skal være med på tanken om udbud, så skal det være, hvor DSB står for udbuddet og har ansvaret for køreplanen, billetpriserne, og alt, der skaber sammenhæng i trafikken. Det vil vi være klar til at overveje. Men det er klart, at vi helst ser, at udbud slet ikke kommer i spil," siger han.