Noah: Elbiler løser ikke problemet med mikroplast – tværtimod

DEBAT: Mængden af mikroplast i naturen vokser voldsomt, og de store, hurtige elbiler forværrer problemet. Løsningen må være højere afgifter og lavere fartgrænser, skriver Johan Keller fra miljøbevægelsen Noah.

Af Johan Keller
Aktiv i miljøbevægelsen Noah

Miljøminister Lea Wermelin (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) har en fælles bunden opgave i den kommende tid: Mængden af mikroplast i vores natur og dermed i den menneskelige organisme vokser voldsomt.

Miljøstyrelsens undersøgelser og andre forskeres udsagn fremhæver nu, at selvom der er indført begrænsning i salget af små plastikposer, hvoraf nogle kunne ende som mikroplast, så stiger den samlede mængde mikroplast i naturen stadig.

Den største synder – med 55-60 procent – er afslidningen fra bildæk. Hovedingrediensen i mikroplast er syntetiske polymerer fremstillet af råolie, som afslides af bildæk, og de nedbrydes ekstremt langsomt.

Vægt og acceleration forværrer problemet
Efter nedsættelsen af afgifter på biler – især de store biler – under de foregående regeringer køber danskere nu væsentligt større biler end tidligere. Antallet af biler i landet har passeret tre millioner, og med tilkomsten af elbiler, der er ret store og tunge, bliver problemet endnu værre.

Det er nemlig bilernes vægt samt deres acceleration, som især skaber sliddet på dækkene. Så for forureningen med mikroplast er de større fossilbiler og elbilerne – der kan accelerere superhurtigt – en dårlig nyhed.

Samtidig betyder den øgede trafik et hurtigere slid på vejstriberne, som også indeholder mikroplast.

Ministre må på banen
Mikroplasten forsvinder ikke, men spredes i naturen, på marker og i vandløb, og da de mikroskopiske elementer sjældent fanges i rensningsanlæggene, får vi mikroplasten i kroppen, når vi spiser fisk, korn og kød.

De minimale plaststykker sætter sig rundt omkring i kroppen, og vi kender ikke den langsigtede effekt af det, men eksperter frygter en række sundhedsskadelige konsekvenser.

Miljøminister Lea Wermelin må derfor også på banen med forbud mod mikroplast i kosmetik og vaskepulver, tandpasta og cremer.

Og transportminister Benny Engelbrecht skal gøre noget ved trafikken.

Bilkørslen skal nedbringes, og hastigheden skal sænkes. Forhøjede afgifter på store biler kan begrænse udslip af CO2 og NOX, og roadpricing i byområder er et uomgængeligt tiltag nu.

Afgifter på flyrejser og bilkørsel skal især bruges til forbedret kollektiv trafik. Det skal snart kunne mærkes, at vi har fået en ny regering, der vil tage miljøproblemerne alvorligt.

Forrige artikel DN: Her er vores storstilede redningsplan for biodiversiteten DN: Her er vores storstilede redningsplan for biodiversiteten Næste artikel Biolog: Ministeren kan ikke længere ignorere de reelt truede dyrearter Biolog: Ministeren kan ikke længere ignorere de reelt truede dyrearter