Dansk Erhverv: Lad os sammen guide forbrugerne

DEBAT: Forbrugerne fortjener at få nuanceret, solid og ensartet information at orientere sig efter. Det skriver Jakob Lamm Zeuthen fra Dansk Erhverv og rækker hånden frem til et samarbejde om den vigtige opgave.

Af Jakob Lamm Zeuthen
Miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv

Forbrugerrådet kritiserede onsdag her på Altingets debatside Dansk Erhverv, fordi vi har påpeget, at Forbrugerrådet burde informere danske forbrugere mere nuanceret, end rådet gør i dag, om indholdet af kemikalier i forbrugervarer.

Det er værd at notere sig, at Dansk Erhverv øjensynligt er på linje med miljøministeren og Miljøstyrelsen, der ligeledes har opfordret Forbrugerrådet til at give forbrugerne en mere nuanceret information om kemikalier i forbrugervarer. 

Især når de gør det for offentlige midler.

Informationen skal være entydig
For Dansk Erhverv er uenigheden imidlertid ikke det springende punkt, men derimod at sikre, at forbrugerne får entydig information om kemikalier, så de trygt kan handle på baggrund af den. 

Derfor opfordrer vi i Dansk Erhverv igen til en fredspibe, og til at vi får etableret et konstruktivt samarbejde til gavn for forbrugerne og de virksomheder, der ønsker at gøre det godt med sikre produkter.

Vi må og skal sikre gode testmetoder og retningslinjer for tests og for kommunikationen af testresultater.

Målet må være, at forbrugerne får nuanceret, solid og ensartet information at orientere sig efter, og gerne mere information. 

Når 70 procent af befolkningen er bekymrede eller forskrækkede over kemikalieindholdet i forbrugervarer, kan et sådan samarbejde ikke komme i stand hurtigt nok. 

Miljøminsteren må tage teten
Det er mere end nogensinde en samfundsopgave at sikre nuanceret og ensartet information til forbrugerne, så de kan orientere sig og fravælge produkter med problematisk kemi på en tryghedsskabende måde. 

Dansk Erhverv opfordrer miljø- og fødevareministeren og Miljøstyrelsen til at tage teten og samle de involverede parter med det formål at skabe et samarbejde og en handlingsplan, der kan føre til solid og ensartet information, så forbrugerne kan få tryghed. 

Og sagt igen: Vi lægger gerne hus til.

 

Forrige artikel Ngo'er: Plastikkrise i skyggen af klimaforandringer Ngo'er: Plastikkrise i skyggen af klimaforandringer Næste artikel DØR: Hold op med at tale ned til forbrugerne DØR: Hold op med at tale ned til forbrugerne