R: Regeringens miljøpolitik er farlig

DEBAT: Regeringens miljøpolitik er farlig, skriver dagens Radikale miljøordfører. Han begrunder sin frygt med, at regeringen i alt for stor grad overlader det til markedet at tage vare på miljøet.

Af Ole Glahn,
Miljøordfører (R) 

Vi lever i en markedsøkonomi, hvor politikerne kan bestemme de betingelser og rammer markedet skal fungere under. Lovgivningen regulerer i større eller mindre omfang frihedsgraderne for aktørerne på markedet.

Der er åbenbare hensyn til bl.a. miljø, natur, klima, sundhed, kvalitet, magtforhold, der skal reguleres. Men tendensen er i denne regerings tid gået i retning af, at staten og dermed politikerne skal blande sig mindre i markedets udvikling.

Det er forkert og farligt, når vi ved, at vi står overfor mega store udfordringer på miljø- og klimaområdet. Forkert, fordi vi ikke i tide lader vores erhvervsliv i Danmark eller Europa indrette sig efter de krav, der skal stilles, hvis vi skal udvikle en mere bæredygtig produktions- og livsform.

Og det er farligt, fordi vi kan komme for sent med at løse de store udfordringer, vi står overfor. Til stor skade for alle, der lever nu, men til endnu større skade for de kommende generationer.

Livet på jorden er på spil
Det er os politikere, der skal vise, at vi både kan og vil være med til at styre samfundsudviklingen i en bæredygtig retning. Svigter vi her, kan det få katastrofale følger for menneskets liv på jorden.

Selv om vi ved, der vil komme protester og indsigelser fra mange sider, så skal vi handle nu på grundlag af den viden vi har og på grundlag af den viden, der er udviklet i de virksomheder, der har sat bæredygtighed og forureningsbekæmpelse på deres virksomheds måltavle.

Det erhvervsliv der gerne vil udvikle produkter, der f.eks. mindsker eller fjerner forurening, får meget vanskeligt ved at slå igennem, så længe konkurrencen på markedet foregår uden hensyn til de skadelige miljøpåvirkninger produktionen har.

Denne omkostning for miljøet skal "prissættes" i form af krav til de produkter, der produceres og den produktionsform, det foregår under.

Miljøzoner en mulighed for kommunerne
Jeg kan tage et konkret eksempel. Folketinget vedtog i sidste samling en lov om miljøzoner i de største danske byer. Kommunalbestyrelserne kan bestemme, at de vil indføre miljøzoner, hvor dieseldrevne lastbiler og busser skal have partikelfiltre.

Ud over den positive effekt ved partikelfiltre er der også den negative effekt, at forureningen med det meget farlige NO2 vokser med 150-300 pct.

Nu er der imidlertid kommet et teknologisk gennembrud, hvor Grundfos har udviklet en SCR-katalysator, der kan rense for såvel NO2, som for NO, samtidig med at brændstofforbruget kan nedsættes med 5-7pct.

Bilerne skal med
Denne teknologi bør der hurtigst muligt stilles krav om på alle lastvogne og busser over 3500 kg., som et supplement til partikelfiltrene.

Det vil gavne miljøet, og det vil ikke mindst fremme en udvikling, hvor næste skridt bliver SCR-katalysatorer til dieseldrevne personbiler. Der er store miljømæssige og erhvervsmæssige gevinster i, at vi i Danmark er i front på dette område. 

Forrige artikel Renosam blander æbler og pærer - igen Næste artikel DOF: Naturen skranter i landbrugslandet