DF vil tage busdrift fra kommunerne

BUSSER: Ved de kommende forhandlinger om trafikinvesteringsplanen vil DF foreslå, at staten overtager ansvaret for den danske busdrift.

Dansk Folkeparti vil have ansvaret for busdriften i Danmark tilbage til staten. Det er et af de krav, trafikordfører Kim Christiansen vil tage med over i Transportministeriet, når forhandlingerne om fremtidens investeringsplan skal forhandles på plads mellem transportminister Lars Barfoed (K) og Folketingets partier.

"Jeg mener, det seneste forløb klart viser, at kommunerne ikke kan administrere det ansvar, som de har fået på busområdet. Når de ikke kan det, så må staten jo gå ind og overtage ansvaret. Det er en del af den pakke, som vi vil tage med i vores forhandlingsudspil til investeringsplanen," siger Kim Christiansen.

Kommuner og trafikselskaber har længe prøvet at råbe trafikpolitikerne op. Den danske bussektor mister passagerer og indtægter. Samtidig står de med stigende omkostninger på brændselpriser, rente- og lønudgifter.

Staten må få styr på den kollektive trafik
Men den melding giver Kim Christiansen ikke meget for. Han anser udmeldingen om rutenedlæggelser som useriøst pressionsmiddel fra kommunernes side.

"Med kommunalreformen fik kommunerne ansvaret for den lokale busdrift. Jeg må konstatere, at de ikke kan leve op til ansvaret. Det duer ikke, at der ikke er styr på den kollektive bustrafik," siger Kim Christiansen.  

Centralisering ikke det rette middel
Socialdemokraterne, der har været nogle af de skarpeste fortalere for at hjælpe landets busselskaber, er ikke interesserede i DF's forslag. Trafikordfører Magnus Heunicke tror, DF står meget alene med sit forslag.

"Der er ikke brug for mere centralisering. Jeg kan ikke forstå, at de vil foreslå sådan noget. De må være de eneste i hele Danmark, der mener, at centralisering af busdriften vil være en god ide. Det er virkelig paradoksalt, når man tænker på, at her har vi et parti, der ikke vil give flere penge til bussektoren, men i stedet centralisere den. Jeg er målløs," siger Magnus Heunicke.

Han mener, at staten må gå ind og støtte busselskaberne, da det er af vital samfundsmæssig værdi, at der er en ordentlig og velfungerende offentlig bussektor.

R: Vi må undgå at løbe ind i en dødsspiral
Johs. Poulsen (R) kan ikke se, at DF's forslag vil gøre noget gavnligt for den danske busdrift.

"Der er ikke meget historisk belæg for at sige, at hvis bare man gør et område statsligt, så vil det blive meget bedre, end det var, da det var lokalt. Det, der er brug for, er, at man får nogle markedsorienterede indgange ind i busdriften. Man er nødt til at tænke mekanismer ind, der kan gøre det ekstra attraktivt for vognmænd at skaffe nye kunder," siger Johs. Poulsen.

V: Ansvaret er godt forankret i kommunerne
Dansk Folkeparti skal ikke regne med støtte fra regeringspartiet Venstre.

"Vi kan ikke støtte op om Dansk Folkepartis forslag. Vi mener, at ansvaret ligger godt forankret i kommunerne. Det er dem, der er bedst til at afgøre, hvordan den lokale planlægning skal foretages og prioriteres," siger Venstres Kristian Pihl Lorentzen.

Regeringens forslag til trafikinvesteringsplanen ventes offentliggjort i midten af november måned.

Forrige artikel EU til offentlige indkøbere: Køb grønt - hvis I har lyst Næste artikel Ingen møder i salen under Nordisk Råds session