Enhedslisten: Der slingres i valsen, når miljøet må vige for tonnageskat i erhvervsstøtten

Det er meget positivt, at der bliver ryddet op i erhvervsstøtten, så vores skattekroner anvendes på den mest hensigtsmæssige måde – men det skal ikke være på bekostning af miljøet, skriver Victoria Velásquez (EL).

Ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte har leveret en nøje, gennemarbejdet kortlægning over erhvervsstøtteordninger.

Det er meget positivt, at der bliver ryddet op i erhvervsstøtten, så vores skattekroner anvendes på den mest hensigtsmæssige måde.

Derfor er det også afgørende at sikre, at erhvervsstøtten ikke støtter forældede privilegier skabt gennem effektiv lobbyisme, og at klima og miljøfaktorer tages alvorligt i vurderingen af ordningerne. 

Jeg finder det meget iøjnefaldende, at ekspertudvalget lægger op til at frede den betydelige statsstøtte til rederierne gennem den såkaldte tonnagebeskatning. Rederierne har gennem årtier udført et vellykket lobbyarbejde for at opnå den særlige fordel, som de nyder godt af i dag.

Især har mediet Finans afdækket adskillige årtiers skattefordele for rederierne, herunder den lempelige tonnagebeskatning og DIS-ordningen. 

DIS-ordningen anbefales at blive saneret - hvilket jeg fuldt ud støtter. Men det ærgrer mig, at tonnageskatten forbliver fredet af udvalget.

{{toplink}}

Gunstig skattefordel fredes 

Tonnagebeskatningen tillader rederierne at sejle udenom den almindelige selskabsskat på 22 procent, så rederierne derimod kan betale en tonnageskat baseret på skibenes lasteevne (tonnage), uafhængigt af virksomhedens overskud.

Finans’ beregninger har vist, at Mærsk kun betalte under tre promille i skat i Danmark i både 2021 og 2022, selvom de svømmede i et overskud på svimlende 123 milliarder kroner i 2021 og 211 milliarder kroner i 2022, frembragt i lyset af Coronakrisen og forstyrrelser i forsyningskæderne.

En sådan skattefordel kan ikke forsvares. Det er dybt kritisabelt og uacceptabelt. Og det Økonomiske Råd har gentagne gange kritiseret ordningen.

Økonomisk vismand Carl Johan Dalgaard har udtalt, at "tonnageskatten er en begunstigelse af rederierhvervet. Det er en ordning, som overordnet på samfundsplan må anses for ikke at være hensigtsmæssig. Derfor mener vi (Det Økonomiske Råd, red.), at man bør rulle den skattebegunstigelse tilbage."

Alligevel anbefaler ekspertudvalget ikke at ændre på tonnageskatten.

I lyset af den stærke kritik fra Det Økonomiske Råd bør Skatteministeriet revidere deres regneprincip.

{{toplink}}

Anbefalinger uden miljøhensyn 

En anden alvorlig mangel er manglen på miljøhensyn i ekspertgruppens vurdering af ordningerne.

Selvom opfyldelse af CO2-reduktioner er blevet inkluderet i vurderingen af relevant erhvervsstøtte, så er miljø- og biodiversitetshensyn henkastet til ”andre samfundshensyn”.

Det betyder i praksis, at ekspertudvalget vurderer, at hensyn til miljøet er en politisk prioritering på linje med hensyn til eksempelvis kulturliv, hvorfor miljøhensyn stort set ikke inkluderes i de beregningsmæssige vurderinger af støtteordningerne.

Det er et udtryk for forældet økonomisk tænkning ikke at tillægge miljømæssige faktorer større vægt i de samfundsøkonomiske beregninger og vurderinger, især når et hold af danske økonomiforskere allerede er nået langt med at kvantificere fordelene og skaderne ved miljøfaktorer, som det eksempelvis ses i det grønne nationalregnskab.

Det er helt afgørende, at vi integrerer miljøhensyn i de økonomiske overvejelser.

Hvis vi ønsker at sikre en mere bæredygtig samfundsøkonomi, så bør miljøhensyn være et vigtigt parameter i vurderingen af om en ordning er gavnlig for vores samfund. Det har fundamental betydning for vores samfund, at vi udviser miljøhensyn.

Derfor bør miljøhensyn fremgå af de økonomiske anbefalinger.

Forrige artikel Dansk Miljøteknologi: Et forbud mod scrubbere vil føre til mere olie og luftforurening Dansk Miljøteknologi: Et forbud mod scrubbere vil føre til mere olie og luftforurening Næste artikel Skibsingeniør: Danmark bør købe sig ind i skibsserier hos andre Nato-lande Skibsingeniør: Danmark bør købe sig ind i skibsserier hos andre Nato-lande