Skibsfartens grønne omstilling er offer for stor politisk ligegyldighed

Ørsted har droppet flere projekter med bæredygtige brændstoffer. Det får alvorlige konsekvenser for skibsfarten, som er på vej ind i en meget ambitiøs energiomstilling. Men der mangler politisk handling – er der en energi- og klimaminister til stede?

I de seneste uger har der været fokus på, at Ørsted i uge 33 har lukket sit svenske prestigeprojekt ’Flaghip One’ med et tab på 1,8 milliarder kroner til følge.

Lukningen skyldes ganske enkelt, at det ville ende i en økonomisk ruin at føre det videre, da det er ekstremt dyrt at producere eksempelvis e-metanol, der er meget klimavenligt, da det næsten ikke bidrager til CO2-udledningen, når man ser på produktionsprocessen ud fra et livscyklusperspektiv.

Projektet var oprindelig tiltænkt blandt andet at skulle levere bæredygtigt brændstof til luftfarten og skibsfarten. En af konsekvenserne er allerede nu, at Mette Frederiksens (S) planer om, at vi i Danmark i senest 2025 skal kunne åbne den første grønne indenrigsflyrute, ser ud til at falde til jorden med et brag.

Login