Dansk Metal, SDU og borgmester: Vi bør genstarte skibsproduktionen og indlede et nyt kapitel i dansk værftshistorie

Danmark bør genoptage skibsproduktionen og over de næste årtier facilitere den løbende udskiftning af Søværnets flåde samt sikre kapacitet til nybyggeri af patruljeskibe og fregatter til danske allierede i Nato, skriver Claus Jensen, Peter Rahbæk Juhl og Jens Ringsmose. 

Da AP Møller lukkede Lindøværftet i 2012, var det de færreste, der troede på, at nybyggeri af store skibe og fregatter nogensinde ville komme tilbage. Men nu er optimismen atter vakt til live med en milliardindsprøjtning fra sommerens forsvarsforlig, der træder i kraft fra nytår.

Over de kommende årtier skal der investeres op mod 40 milliarder kroner i Søværnet. Det vil ikke blot genrejse og modernisere forsvaret, men rummer også store muligheder for dansk industriproduktion og muligheden for at gøre Danmark til en sikker havn for nybyggeri af skibe i mange år frem.

Vi taler ikke om at bygge store containerskibe igen, men om at Danmark i første omgang genoptager produktionen til Søværnets flåde. Konkret er der i første omgang tale om syv nye patruljeskibe, som skal bygges over de næste ti år.

Det åbner nye muligheder på blandt andet Odense Havn, hvor der allerede i dag sker service og reparation af Søværnets skibe, og hvor der er eksisterende kajfaciliteter – og ikke mindst udviklingsmuligheder som skabes med etableringen af et nyt robotcenter og planer for en kommende havneudvidelse på Odense Havn.

Større havnearealer vil give mulighed for at etablere et egentligt orlogsværft, som over de næste årtier vil kunne facilitere den løbende udskiftning af Søværnets flåde, samt sikre kapacitet til nybyggeri af for eksempel patruljeskibe og fregatter til danske allierede i Nato og andre lande, vi samarbejder med.

Styrkelse af den maritime industri

Samtidigt er der lokalt og nationalt blevet investeret massivt i at styrke konkurrencekraften i den maritime industri. Mange gode kræfter har arbejdet for at etablere et robotcenter på Odense Havn.

Det gælder ikke mindst i samarbejdet omkring Vækstteam Fyn og det fynske erhvervsfyrtårn NextGenRobotics, der står bag ideen om at satse markant på robotter, der kan håndtere store skibsmoduler. Det handler om hele tiden at være to skridt foran konkurrenterne.

Med åbningen af Large Structure Production Center (LSP) allerede i 2025, når vi en vigtig milepæl. Det er fair at sige, at de store robotter kan blive løftestang for de danske værfter og den grønne industri i Produktionsdanmark.

{{toplink}}

For 15-20 år siden blev de danske værfter udkonkurreret af værfter i Asien, som var blevet så store, at de danske værfter ikke kunne følge med.

I dag står vi globalt i en ny geopolitisk situation, hvor der investeres massivt i udskiftning og opgradering af Nato-flåden, som skal produceres i sikre havne indenfor alliancen. Derfor har vi over det næste årti – og i takt med udmøntningen af forsvarsforliget – muligheden for at vende udviklingen og tage produktionen af skibe hjem fra Asien.

Gennem nye alliancer mellem myndigheder, virksomheder, organisationer og fagforeninger, har vi muligheden for at tilbageerobre produktion og arbejdspladser, og får genstartet en sikker produktionslinje af skibe, der kan række mange år frem, og tilføje et nyt kapitel til Danmarks stolte værftshistorie.

De muligheder og den erfaring har vi pligt til at bringe i spil i den nye geopolitiske virkelighed – til gavn for vores egen og Nato-alliancens sikkerhed. Det er af stor national interesse – både sikkerhedspolitisk og erhvervspolitisk.

Forrige artikel KL: Regeringens partnerskab for havne er blind for den kommunale virkelighed KL: Regeringens partnerskab for havne er blind for den kommunale virkelighed Næste artikel Danmarksdemokraterne: Havneudvidelse er åbenlyst et nødvendigt onde - og det går for langsomt med tilladelserne Danmarksdemokraterne: Havneudvidelse er åbenlyst et nødvendigt onde - og det går for langsomt med tilladelserne