TV 2 er blevet for stor til at gå under radaren for politisk regulering

Hidtil er TV 2 gået under radaren som mastodont på mediemarkedet. TV 2 bør være underlagt mere præcise public service-forpligtelser og tilbyde et bredt udbud af danske programmer, skriver Lars L. Nielsen. 

TV 2 bør erkende, at TV 2 er blevet en stor mastodont på det danske mediemarked.

TV 2 er ikke kun Danmarks største tv-station med langt de fleste seere, TV 2 er også en stor spiller på streamningmarkedet med en million abonnenter på streamningplatformen, TV 2 play.

Det nytter derfor ikke, at TV 2 til flere medier forsøger at tegne et billede af en tv-station i krise og af den grund ikke bør underlægges politiske krav om investeringer i nye danske programmer. Men TV 2 er ikke i krise.

TV 2 har eksempelvis i de seneste år, hvert år, investeret flere hundrede millioner kroner i sportsrettigheder, og samtidigt er TV 2 Play i dag den streamingtjeneste, som bruges mest i Danmark – mere end selv Netflix. På TV 2 Play får danskerne endda – som en del af tv-pakkerne – også adgang til Cmore, Britbox og SkyShowTime.

Det bør derfor ikke undre TV 2, at tiden er inde til en politisk regulering. 

{{toplink}}

Dansk indhold

I en tid hvor den teknologiske udvikling skaber nye platforme, og hvor internationale tjenester udgør en stadig større del af danskernes medieforbrug, er det vigtigt, at de statsejede danske tv-stationer prioriterer nyt dansk indhold højt, så danskerne har et reelt alternativ.

Det er et ansvar som deles af DR og TV 2, men den politiske debat har alt for længe været fokuseret på DR. Imens er TV 2 hidtil gået under radaren, selvom TV 2 er blevet en mastodont. 

Denne udvikling bør få TV 2 til at ændre strategi og opprioritere nyt dansk indhold, som danskerne er glade for. Det er korrekt, at sport trækker seerne til TV 2 og giver indtægter, men det gør dansk indhold også. Investeringerne bør derfor afspejle et “både og”, så der både er plads til sport og til nyt dansk indhold.

Dansk indhold er nemlig populært. Det viser TV 2’s egne undersøgelser fra efteråret 2023, hvor forbruget af danskproduceret underholdning og fiktion stod for størstedelen af fremgangen på streamingtjenesten TV 2 Play.

De danske programmer tegnede sig for størstedelen af væksten på streamingtjenesterne TV 2 Play og DRTV i tredje kvartal. Det drejer sig blandt andet om 'Balladen om kolonihaven', 'Agent', 'Huset' og 'Forræder', som appellerer bredt på tværs af aldersgrupper og tiltrækker både unge og ældre seere – og viser dermed, at dansk indhold naturligvis tiltrækker danskernes interesse.

Sport på bekostning

Men TV 2’s store investeringer viser desværre, at TV 2 er blevet en sportskanal med dyre sportsrettigheder, som koster TV 2 et stort trecifret millionbeløb hvert år.  

I 2022 sendte TV 2-hovedkanalen 699 timers sport, næsten dobbelt så mange timer som i 2021. 

TV 2 har i de seneste år erhvervet sig rettigheder til næsten alle store sportsbegivenheder, som fodbold, NFL, badminton, basketball, cykelløb, atletik, håndbold, ishockey, motorsport, tennis og de Olympiske Lege, der afvikles 2024. 

Desuden har TV 2 fodboldrettigheder til EM- og VM-slutrunder, Europa League, La Liga og Superligaen. Superligaen koster alene TV 2 hvert år 250 millioner kroner – det er endda kun for halvdelen af kampene!

Sportsrettigheder er dyre at erhverve, og det går ud over indkøb af andre nye danske programmer.

Tv-stationen bør derfor generelt være underlagt mere præcise public service-forpligtelser, som betyder, at tv-stationen skal tilbyde et bredt og alsidigt udbud af nyindkøb af danske programmer, herunder drama, dokumentar, musik, indhold til børn og unge samt naturligvis fortsat nyheder og sport. 

Derfor er det glædeligt, at flere politiske partier i medieaftalen før sommer krævede, at TV 2 skal styrke sine investeringer i dansk indhold, herunder drama, dokumentar, musik og indhold til børn og unge. På samme vis var det vigtigt, at partierne i filmaftalen fra november pålagde TV 2 årligt at investere 20 millioner kroner i dansk film

De politiske krav til TV 2 afspejler dermed, at TV 2 er blevet en mammut i det danske medielandskab, der bør påtage sig en ledende rolle, når det gælder indkøb af nyt danskproduceret indhold til børn og unge, drama, dokumentar og musik.

Alt andet ville da også være urimeligt, eftersom TV 2 er et statsejet aktieselskab, ejet af dig og mig. 

{{toplink}}

Forrige artikel Organisationen Danske Museer: Sammenhængen mellem museernes opgaver og tilskud er blevet for tynd Organisationen Danske Museer: Sammenhængen mellem museernes opgaver og tilskud er blevet for tynd Næste artikel Syv museumsdirektører: En ny tilskudsmodel skal tage højde for museernes forskellige ansvarsområder Syv museumsdirektører: En ny tilskudsmodel skal tage højde for museernes forskellige ansvarsområder