Tv- og filmaktører: Kulturbidrag på syv procent skal forpligte streamingtjenester til mere dansk indhold

Streamingtjenester har vundet indpas på det danske mediemarked og truer nu dansk kulturindholds overlevelse, men et kulturbidrag på syv procent kan rette op på problemet, skriver Benjamin Boe Rasmussen, Jørgen Ramskov og Nikolaj Scherfig.

Det danske tv-marked bløder. Flere og flere opsiger deres tv-abonnement hos de danske tv-distributører. Det medfører, at pengene strømmer ud af det kulturelle kredsløb i Danmark.

Et kredsløb, som alle tv-producenter, kunstnere, tv-distributører, politikere med flere er enige om, skal sikre, at der er råd til at lave vedkommende originalt dansk tv, som afspejler os og det samfund, vi alle er en del af. Det er derved med til at sikre indsigt, fællesskab og sammenhængskraft. 

Abonnementerne, som forlader de danske tv-distributører, skifter næsten alle til internationale streamingtjenester, som spiller en større og større rolle i danskernes medieforbrug.

Netflix er næsten hvermandseje, og de seneste år er flere og flere tjenester kommet til, som eksempelvis Disney+, Hbo Max, Apple tv+, Paramount+ og Amazon Prime for blot at nævne nogle af de mere kendte. Og endnu flere er på vej ind på markedet.

Dansk indhold udgør for lidt

Det er alt sammen streamingtjenester, som leverer masser af godt indhold, og som også har givet arbejde til det danske produktionsmiljø.

Internationale streamingtjenester bidrager således med meget godt, men dansk indhold udgør en marginal andel af det samlede indhold i disse streamingtjenester, og de internationale tjenester har ikke fokus på originalt dansk indhold. Det vil sige indhold, som først og fremmest er lavet til danskerne.

I disse år flyttes der således penge væk fra originalt dansk indhold. Det er ikke en udvikling, som vi kan ændre, men det er på tide, at vi gør noget.

De internationale streamingtjenester indebærer nemlig en udhuling af vores nuværende finansiering af originalt dansk indhold. Vi er nødt til at sørge for, at de nye spillere på markedet bidrager til at sikre, at vi også på sigt har finansiering til dansk indhold, som er lavet til os selv, og at det er på lige vilkår med andre spillere i det kulturelle kredsløb.

Derfor er det vores anbefaling til en ny medieaftale, at alle kommercielle streamingtjenester skal forpligtes til at medfinansiere nyt originalt dansk indhold. Det skal ske gennem et kulturbidrag, som bør ligge på syv procent af tjenesternes omsætning.

Kulturbidrag skal beskytte dansk indhold

Kulturbidraget skal indbetales til Public Service Puljen, så bidraget på den måde indgår i fordelingen af støtte til dansk indhold ud fra de kriterier, som Folketinget fastlægger.

Hvis streamingtjenesterne vil lave indhold, som opfylder kriterierne for originalt dansk indhold, kan tjenesterne ansøge om støtte fra puljen på lige fod med andre, og herved også få andel i statens bidrag til Public Service Puljen.

EU har med direktivet af audiovisuelle medietjenester gjort det muligt for alle EU-lande på nationalt plan at lave sådanne ordninger. Det er op til politikerne i de enkelte lande selv at fastsætte vilkårene og procentsatserne, når blot alle, der bidrager, også kan få andel i midlerne.

Det er derfor nu, den danske regering og Folketingets politikere skal handle. Udviklingen går hurtigt, og i det meste af verden er der fokus på, hvordan vi kan og skal regulere tech-giganterne.

Kulturbidraget er blot ét skridt på vejen; men for at sikre et fortsat stærkt dansk kulturindhold, er det et meget vigtigt skridt på vejen. Vi opfordrer derfor Folketinget til at handle ved at forpligte streamingtjenesterne til at bidrage til dansk indhold på et niveau, der batter noget.

Tyskland har 83 millioner indbyggere og har besluttet et kulturbidrag på 2,5 procent. Frankrig har 67 millioner indbyggere og har besluttet sig for et kulturbidrag på fem procent. I Danmark er vi 5,8 millioner indbyggere og syv procent er et rimeligt niveau, hvis det skal batte noget. 

Forrige artikel Forsker: Musks overtagelse af Twitter er en rigmands leg med demokratiet Forsker: Musks overtagelse af Twitter er en rigmands leg med demokratiet Næste artikel Danske Medier og Venstre: Medieforliget bør sikre distributionen af ugeaviser Danske Medier og Venstre: Medieforliget bør sikre distributionen af ugeaviser