Teater: Vi vil bæredygtighedscertificeres

DEBAT: Kulturaktører har en særlig god forudsætning for at blive grønne frontløbere, og det vil en formaliseret bæredygtihedscertificering være en effektiv katalysator for, skriver Søren Møller.

Af Søren Møller
Teaterchef ved Fredericia Teater

En bæredygtighedscertificering vil gøre kulturaktørerne til grønne ambassadører.

Det er på høje tid, at Danmark får en officiel, formaliseret bæredygtighedscertificering, som landets kulturinstitutioner kan erhverve sig.

Ganske vist er vi kulturaktører sjældent dem, der får på puklen for miljøsvineri, for naturligvis sviner vi en hel del mindre end mange andre brancher. 

Men det betyder ikke, at vi ikke bør gøre vores for at bidrage til den grønne omstilling. Skal vi nå i mål med regeringens ganske ambitiøse klimamålsætninger, skal vi netop alle sammen tage et ansvar.

Samtidig har vi som kulturaktører en helt fantastisk forudsætning for at danne en grøn og inspirerende fortrop. Modsat eksempelvis fødevarefabrikker og kraftværker er danskerne i direkte berøring med kulturlivet og har ofte et nært og emotionelt forhold til de enkelte institutioner og aktører.

Derudover har vi den fordel, at vi som kulturaktører bevæger os inden for det felt, der hedder historiefortælling og formidling af oplevelser. Det bidrager alt sammen til, at vi kan blive markant mere overbevisende ambassadører for den grønne omstilling end de ofte ansigtsløse industrielle aktører.

Tarzan bliver CO2-neutral
Sagt på en anden måde er kulturaktører nemlig influencers, og denne mulighed for positivt at påvirke den samfundsmæssige dagsorden og de enkelte borgeres perspektiver på bæredygtighed bør afgjort udnyttes.

Frem for at afvente en officiel bæredygtighedscertificering, kunne man selvfølgelig som kulturaktør bare beslutte sig for at blive mere bæredygtig.

Det er da også dén beslutning, vi har truffet på Fredericia Teater, og fra og med københavnerpremieren på "Tarzan" senere på måneden vil samtlige af vores forestillinger være CO2-neutrale. 

Hertil kommer, at vi CO2-kompenserer alle flyveture, ligesom vi har nedsat et bæredygtighedsudvalg, som kontinuerligt kigger på, hvad vi kan gøre i forhold til at optimere den daglige drift, så også denne bliver mere bæredygtig.

Forhåbningen er så, at vi kan inspirere mange andre kulturaktører til at følge trop og iværksætte lignende tiltag.

Men set i det store perspektiv ville det være markant mere effektivt med en officiel certificering fra regeringens side, så der kan sættes turbo på udviklingen – snarere end blot at afvente, at individuelle kulturaktører tager teten.

Finansiering gennem reservepulje
En officiel bæredygtighedscertificering, som rummer både substantielle og realistiske krav, vil helt naturligt være noget, som landets kulturinstitutioner vil finde interessant.

Især hvis den præsenteres som et visionært og progressivt led i den grønne omstilling, snarere end noget, der blot skal bruges til at banke ucertificerede institutioner oven i hovedet med.

Midlerne til udviklingen og driften af certificeringsordningen kunne oplagt komme fra den såkaldte reservepulje på 2,1 milliarder kroner, som regeringens finanslovsudspil rummer.

Det ville nemlig være en glimrende investering for samfundet. I særdeleshed i forhold til den enorme værdi, der ligger i at få landets kulturinstitutioner til at tage aktivt ejerskab af den grønne omstilling – og samtidig agere grønne ambassadører over for den så kulturinteresserede befolkning.

Forrige artikel Danske Medier: Et mangfoldigt udbud af medier skaber tillid i samfundet Danske Medier: Et mangfoldigt udbud af medier skaber tillid i samfundet Næste artikel Kulturregion Fyn: Lad os sikre kunst og kultur til alle i fremtiden Kulturregion Fyn: Lad os sikre kunst og kultur til alle i fremtiden