HFF: Fire områder skal forbedres

IDRÆTSDEBAT: Hestevæddeløbssporten har identificeret fire indsatsområder i forbindelse med den kommende udredning af idrætten: Bedre sport, bedre kommunikation, bedre forretning og bedre struktur.

Af Nick Elsass 
Formand for Dansk Galop og bestyrelsesmedlem i Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF)  

Hestevæddeløbssporten kom på ”Tipsnøglen” i 2000. Det skete efter Dansk Tipstjenestes køb af Hestevæddeløbssportens eget spilleselskab, Dantoto.

Salget var et krav fra den daværende skatteminister, da Dantoto ellers ville være gået over landegrænsen.

Det var altafgørende, dengang som nu, at sikre monopolet, ligesom med Lotto. 

Til gengæld for salget af Dantoto fik Hestevæddeløbssporten via det lovnedsatte Hestevæddeløbssportens Finansierings Fond (HFF) betaling for Dantotos aktiver og samtidig et løfte om, at Tipstjenesten skulle videreudvikle og skabe yderligere spil for Hestevæddeløbssporten.

En del af betalingen var naturligvis også, at Hestevæddeløbssporten skulle have en løbende betaling i form af en lovbefæstet procentdel af Danske Spils overskud samt et incitament til at skabe aktiviteter på banerne. Alt dette var en del af handlen.

Det, Hestevæddeløbssporten modtager, er derfor ikke en egentlig udlodning, men en aftalt, årlig, løbende betaling for ”tvangssalget” af Dantoto til Danske Spil, og for at hestevæddeløbssporten stiller spillebrikker til rådighed for Danske Spil og dette selskabs eneret til at benytte disse spillebrikker.

5. største publikumssport
Alle idrætsorganisationer, inklusive Hestevæddeløbssporten, er i gang med at ”gøre deres hoser grønne” for at sikre, at det gode arbejde, der gøres for blandt andet ungdommen, det idrætsmæssige fællesskab samt de samfundsgavnlige aktiviteter, kan videreføres.

Hestevæddeløbssporten bidrager, ud over at skabe sin egen spilleomsætning, med en lang række positive, direkte indtægter til staten, inklusive moms og afgifter.

Dette sker på baner i Charlottenlund, Klampenborg, Ålborg, Aarhus, Odense, Skive, Billund, Nykøbing og Bornholm.

Med over 3.000 trav- og galopheste i Danmark og en spilleomsætning på over en halv milliard kroner er hestevæddeløb Danmarks 5. største publikumssport.

En strategi på to ben
Hestevæddeløbssporten skal udvikle sig og blive en endnu bedre sport.

På den ene side tilgodeses eliten. Sporten styrkes både som tilskuersport og som spillemulighed. Strategisk skal Hestevæddeløbssportens forbilleder gives bedre muligheder og større profilering, så der skabes goodwill og interesse for såvel sporten som helhed som for spillet.

Heri ligger både en erkendelse af, at elitesporten tilhører underholdnings- og oplevelsesindustrien og en respekt for de kulturhistoriske rødder.

På den anden side skal breddeidrætten styrkes ved at skabe sociale rammer, hvor fællesskabet kan dyrkes.

Breddesatsningen er central for strategien, da det er herigennem, at sporten kan åbnes for nye aktive og få dem gjort interesseret i heste og væddeløb.

Vores indsatsområder
Hestevæddeløbssporten har identificeret fire strategiske områder, som den vil fokusere på: Bedre sport, bedre kommunikation, bedre forretning og bedre struktur.

Det sidste punkt gik Hestevæddeløbssporten i gang med i begyndelsen af året, og som KPMG bekræfter, kan der igennem en række effektiviseringer og optimeringer frigøres midler til en videreudvikling af ungdomsarbejdet og de fælles samfundsgavnlige aktiviteter til gavn og glæde for det danske sportssamfund.

 

Forrige artikel Lugten af sur (kultur)-madpakke Lugten af sur (kultur)-madpakke Næste artikel V: Film skal fortsat ses i biografen V: Film skal fortsat ses i biografen