Den immaterielle kultureksport

DEBAT: Kultureksport handler om andet end øget turisme og arbejdskabelse på kort sigt. Kultur kan sikre meningsfuld dialog og gensidig respekt for hinandens immaterielle værdier, lyder det fra Maiken Høj, interim institutleder af Det Danske Kulturinstitut i Bruxelles.

Af Maiken Høj
Interim institutleder af Det Danske Kulturinstitut, Bruxelles

Det er interessant at følge den udvikling, kulturens rolle i samfundet har gennemgået i form af mere anerkendelse på andre felter end bare kunstneriske kvaliteter. Kultur som vækstmotor i samfundet, hvor kultur bliver løsningen på jobskabelse i en krisetid, hvor økonomiske og politiske incitamenter ikke er tilstrækkelige, - og kultur som gensidigt møde i eksterne relationer, hvor politikere og udenrigspolitik må give op. Kultur som eksport har derfor potentiale både i form af vækst og i form af etablering af vedvarende relationer. Og ét er helt sikkert: Kultur som eksport er meget mere end bare branding.

Kultureksport i en langsigtet tidsramme
Ordet kultureksport smager lidt af 00’ernes oplevelsesøkonomi, hvor det at skabe vækst og profit vægtedes tungere end selve produktet. Læser man et bredt udsnit af mediernes artikler om kultureksport, handler det groft skåret om øget turisme til Danmark og dermed omsætning og arbejdsskabelse – på den kortere bane. Men kultureksport handler om så meget mere end VisitDenmark og isbutikker på Langelinje og ved Vesterhavet.

Kultureksport handler om udveksling, dialog og gensidig inspiration. Det handler om vedvarende relationer, som også skaber vækst og øget synlighed på den lange bane. Dansk kultureksport tager ikke kun sit udspring fra dansk grund, men fungerer endnu bedre i en vekselvirkning med den anden kultur. Det er derfor min klare overbevisning, at dansk kultureksport i allerhøjeste grad eksekveres ude i felten og ude på repræsentationskontorerne verden over, som for eksempel de danske kulturinstitutter.

Dansk kultureksport handler ikke kun om at være økonomisk motor; men også om verdenssyn og værdier. Disse er naturligvis tæt forbundne, men perspektivet er afgørende forskelligt: taler man om udbredelsen og inspirationseffekten af danske værdier, opererer man i en meget bredere horisont og mere langsigtet tidsramme. 

Fortælling om dansk kultur
Som dansk kulturformidlende organ i udlandet, og helt konkret her i Bruxelles og Benelux, er vi ret privilegerede at bevæge os i en anerkendende accept af dansk kulturliv, hvor de seneste års film og tv-successer i udlandet og kåringen af Danmark som verdens lykkeligste nation, alt sammen skaber et positivt og interessant billede af Danmark, som udlandet gerne vil inviteres indenfor i.  

Kultureksport handler om de eftervirkninger, der skabes af etablerede netværk, samarbejdende projekter på tværs af kulturer og nationer samt udveksling af værdier og særegne kulturelle erfaringer. Det Danske Kulturinstitut Benelux formidler kulturudveksling mellem Danmark og Benelux. Men også bredere da vi med vores placering midt i den Europa-politiske dagsorden også opererer på et bredere EU-niveau. Vi arbejder med kultureksport helt konkret i form af studieture til og fra Danmark og Benelux, rejsende udstillinger og udøvende kunstnere Holland, Belgien, Luxembourg og Danmark imellem.

Dér, hvor kultureksporten yderligere giver rigtig god mening, er, når for eksempel tidligere direktør for Kulturinstituttet i Bruxelles, Klaus Bondam, udbreder ideerne, strukturen og entusiasmen bag den danske cyklisme. Dermed bidrager han til en fortælling om Danmark som et grønt og bæredygtigt samfund, og samtidig kobler han et aktuelt stærkt brand som urban cyklisme direkte til det danske samfund.

Kulturformidling på EU-niveau
Det samme gør sig gældende om end på et andet plan, når Det Danske Kulturinstitut Benelux er en af i alt otte partnere i et stort EU projekt ”Culture in EU external relations”, hvor blandt andre de største europæiske kulturinstitutter British Council og Goethe Institut er repræsenterede. Projektet har til formål at kortlægge og bringe nogle strategiske anbefalinger til de europæiske politikere om, hvordan kulturens rolle kan styrkes i mødet med andre nationer og eksterne relationer.

Det er overflødigt at pointere, hvor vigtigt det er, at et lille land som Danmark sidder med helt inde ved forhandlingsbordet i sådanne vidtrækkende strategiske overvejelser som kultur i EU’s eksterne relationer - og ydermere bidrager til dem. - At vi samtidig indgår i så tætte partnerskaber med andre institutioner og organisationer, er selvklart af vigtig karakter.

Overordnet handler det om at skabe interesse og repræsentere Danmark i eksterne relationer på andre områder, end den traditionelle udenrigspolitik er i stand til. Kultureksport skal være en del af en langsigtet strategi, der ikke bare skal handle om her-og-nu resultater som flyruter, fløjtespil og turisme. Vores indsats skal udformes, så den kan være med til at sikre en meningsfuld og vedvarende gensidigt berigende dialog samt relationer og diplomati med mening - og med gensidig respekt også for hinandens immaterielle værdier.

Forrige artikel Nyt debatpanel vil diskutere kultureksport Nyt debatpanel vil diskutere kultureksport Næste artikel Have: Sådan skal vi gentænke vores kultureksport