Danseteater: Internationalt udsyn giver internationalt niveau

DEBAT: Kunstinstitutionerne skal i højere grad prioritere international turnévirksomhed. Kulturudveksling højner det kunstneriske niveau, flytter kulturelle grænser ude i verden og er en vækstfaktor for erhvervsliv og turisme, skriver Anne Kari Ravn fra Dansk Danseteater.

Af Anne Kari Ravn
Business Manager ved Dansk Danseteater

På trods af øgede økonomiske omkostninger, meget planlægning og logistik, så er international turnévirksomhed besværet værd. Udenlandsturnéer er simpelthen en forudsætning for, at vi som kulturinstitution kan skabe forestillinger på internationalt niveau.

Dansk Danseteater har ved siden af sin nationale turné gennem en årrække prioriteret internationale turnéer både i Europa og resten af verden. Vi var i efteråret sidste år på en omfattende verdensturné med Tim Rushtons ”Black Diamond” i Europa, Kina, Thailand og Korea. På Asienturen optrådte kompagniet for mere end 4.500 publikummer, og flere steder mærkede Dansk Danseteater, at især unge kinesere og thailændere har fået smag for skandinavisk kunst og kultur - og det forpligter!

Dansk Danseteater vækker opsigt i Kina
Hos Dansk Danseteater har vores turnéstrategi virket. Det kan vi aflæse på vores internationale publikumstal, som blandt andet i Kina er gået støt op. Kompagniet har besøgt Kina fire gange, og under alle besøgene har det været en forudsætning at have en lokal producent og et tæt samarbejde med Det Danske Kulturinstitut i Beijing. En Kinaturné er en spændende udfordring og kræver, at man som organisation er yderst fleksibel, da vi i henholdsvis Danmark og Kina har meget forskelligt syn på planlægning.

Det har derfor både taget tid og knofedt at opbygge de gode relationer til presenters og publikum. Men arbejdet har båret frugt, og vi oplever nu, at især veluddannede kinesere, udover nordisk design og arkitektur, nu også har fået smag for dansk scenekunst. Sidste år gæstede kompagniet landet som en del af Statens Kunstfonds kultursatsning og optrådte blandt andet to gange på ”Oriental Arts Center”, Shanghais mest prestigefyldte teater indenfor dans, som en del af ”Shanghai International Arts Festival”.

Dans til debat på Weibo
I de kinesiske aviser kunne vi læse, at Dansk Danseteaters moderne danseværk både havde gjort et stort følelsesmæssigt indtryk samt åbnet kinesernes øjne for en kunstform, der ellers ikke er alment accepteret.

Begejstring oplevede vi også på den kinesiske pendant til facebook "Weibo". ”Black Diamond demaskerer menneskeheden på en usammenlignelig og smuk måde”, skrev en ung kineser (Huhu胡兜兜). Mens en anden påpegede: ”Dansk Danseteaters skinnende diamant og yndefulde dans viser, at livets lys kan tvinge sig igennem selv nattens sorte himmel”, (Gracy喵星球人). Sådanne publikumsoplevelser printer sig fast og husker os på, at scenekunsten virkelig kan flytte kulturelle, kunstneriske og menneskelige grænser blandt tilskuerne på publikumsrækkerne ude i verden.

Kompagniet flytter grænser for sceneoptræden i Thailand
I Thailand kunne dansen også flytte noget. På “The 16th International Festival of Dance and Music” i Bangkok var Dansk Danseteater blevet udvalgt til at deltage som det første danske kompagni til dato. Festivallen kuraterer kun tre udenlandske, toneangivende kompagnier til at danse hvert år, og sidste år var Dansk Danseteater sammen med Ballet Preljocaj fra Frankrig og Stuttgart Ballet fra Tyskland blandt de udenlandske gæster.  

På festivalen optrådte vi, som det første kompagni nogensinde, med en nøgen danser på scenen i Bangkok. I en anmeldelse i den thailandske avis ”The Nation” skrev en anmelder, at Thailænderne først var chokerede over afklædningen, men at de efterfølgende så den nøgne kvinde som et smukt symbol på håb, fremfor noget, der burde gemmes væk. At dansen kunne rykke lidt ved de kulturelle grænser viser, at kunsten kan bidrage til gensidig udvikling på tværs af landegrænser, og det mener jeg udelukkende er muligt, fordi kompagniet kommer med et værk af international kaliber.

Udenlandsturnéer øger det kunstneriske niveau i Danmark
At drage ud i verden med dansk kunst er, som beskrevet, fuldt af fordele. Den interkulturelle udveksling af viden gennem kunst og kultur kan blive en vækstfaktor for både erhvervsudvikling og turisme i Danmark.

Men kulturudvekslingen styrker først og fremmest den kunstneriske kvalitet herhjemme. Det stiller høje krav til de danske scenekunstinstitutioner at blive inviteret til at optræde på anerkendte scener i Europa, Asien og resten af verden. Netop dette forhold motiverer Dansk Danseteater til hele tiden at præstere det absolut ypperste, vi kan, så vi kan få lov til at komme igen år efter år og udvikle samarbejdet.

Som Business Manager for Dansk Danseteater ser jeg det derfor som kulturinstitutionernes fornemmeste opgave at investere mere i kulturudveksling for derigennem at sikre, at scenekunsten formår at skabe den bedst mulige kunst til glæde for både det danske og det udenlandske publikum.


Forrige artikel Det danske demokrati er ikke færdigudviklet Det danske demokrati er ikke færdigudviklet Næste artikel DF: Mere public service og færre tv-kanaler på DR DF: Mere public service og færre tv-kanaler på DR