Biografer: SF og filminstruktørerne er på vildspor

REPLIK: Annette Vilhelmsen (SF) og formanden for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, er ude på et vildspor, når de i debatten om den kommende filmaftale efterlyser et større bidrag fra biograferne. Vi har allerede nået smertegrænsen, lyder det fra Kim Pedersen, formand for Danske Biografer. 

Af Kim Pedersen 
Formand for Brancheforeningen Danske Biografer

Både SF’s kulturordfører Annette Vilhelmsen og formanden for Danske Filminstruktører, Christina Rosendahl, sætter her på Altinget fokus på biograferne i forbindelse med løsningsmodeller for filmbranchens udfordringer.

Overordnet bliver det komplet overset, at biograferne genererer det største beløb til dansk film af alle platforme. Sidste år bidrog biograferne med det største beløb til dansk film nogensinde i historien.

Men alligevel foreslås det fra SF’s og filminstruktørernes side at hæmme biografernes bidrag til dansk film. Man vil flytte omsætning fra biografernes højere prisfastsatte platform til internettets lavere prisfastsatte. Det giver ingen mening i en situation, hvor dansk film mangler 40-60 millioner kroner. Det svarer jo til at operere på det raske ben for at helbrede det syge.

Vilhelmsen taler mod bedre vidende
Annette Vilhelmsen fremhæver, at filmene går kortere tid i biograferne, og at det derfor er oplagt, at filmene hurtigere kan komme ud på dvd, streaming og på tv.

Beklageligvis taler Vilhelmsen mod bedre vidende.

Tiden, filmene går i biograferne, er alene dikteret af, hvor hurtigt de udsendes på de efterfølgende platforme. I 80’erne var det ikke ualmindeligt, at filmene gik hele og halve år i landets største byer. Sådan er det ikke længere. Men det er ikke fordi, det pludselig er blevet sådan. Det er alene blevet dikteret af kortere og kortere vinduer.

Tiden, hvor biograferne kan sikre filmbranchen indtægter, er blevet kortere og kortere. Men nu er vi nået smertegrænsen. Yderligere afkortning af biografernes vinduer vil hæmme filmbranchens største og vigtigste indtægtskilde, uden denne indtægtskilde vil blive erstattet af lignende indtægter fra de digitale medier.

Biografens død
Vi har allerede nu set, at de digitale medier har været ude af stand til at erstatte indtægterne fra dvd og blu-ray. Samme situation vil opstå, hvis man også lader de digitale medier gå på strandhugst i biografernes indtægter.

I USA har man set eksperimenter, hvor digitale mediers hurtigere adgang til filmene har betydet omsætningsnedgang i biograferne på mellem 76 og 98 procent. Og det er vel at mærke sket uden at øge filmenes samlede omsætning.

Et så stort indtægtsfald vil betyde biografernes endeligt. Faktisk kan meget mindre sagtens lukke alle biograferne. Man skal huske på, at spillefilm er produceret med henblik på visning på biografernes store lærred. Hvis der ingen biografer er, giver produktion af spillefilm ingen mening. Så vil dansk film blive reduceret til produktion af billige tv-film, reality- og gameshows.

Det kan umuligt være i SF’s og instruktørernes interesse.

Politikere skal ikke blande sig
SF og Filminstruktørerne er her kommet på vildspor. Det må man dog vise forståelse for. Hverken filminstruktører eller politikere er specialister i filmbranchens økonomi. Filmbranchens indtægtsstrømme er at sammenligne med et finttunet urværk, og man kan ikke pille ved urskiverne, uden at det får konsekvenser for de øvrige.

Både filminstruktører og politikere kan trygt lade det være op til filmbranchens parter at sikre dansk film de største indtægter. En statslig indblanding i vinduesproblematikken vil ikke sikre filmbranchen større indtægter.

Tværtimod.

Det vil være umuligt lovmæssigt at sikre sig mod alle eventualiteter. Faktisk har den frie forhandlingsret til stadighed sikret filmbranchen de højest opnåelige indtægter på dette område.

Faktisk er filmbranchens parter, inklusive filminstruktørerne, allerede blevet enige om grundforudsætningerne for løsninger, som omfatter et ’fasttrack’, hvor danske film med meget lille publikumspotentiale kan komme hurtigere på dvd og streaming. Ligeledes er filmbranchens parter enige om, at der skal etableres et EST-vindue efter biografvinduet.

Det er beklageligt, at instruktørerne allerede har glemt denne enighed.

En ganske anden ting er teleoperatørerne, som jo i modsætning til biograferne, er ’free riders’. I Canada, Frankrig og Belgien bidrager teleoperatører til de respektive landes filmindustrier. Vel at mærke uden biografvinduer er blevet afkortet. En lignende løsning er i Danmark ikke alene påkrævet, men også yderst rimelig.

Forrige artikel Filminstruktører: Derfor skal politikerne gribe ind i dansk film Filminstruktører: Derfor skal politikerne gribe ind i dansk film Næste artikel EL: Kultur er for alle EL: Kultur er for alle