V: DR og private producenter skal samarbejde mere

DEBAT: Samarbejdet mellem DR og de private produktionsmiljøer skal øges, mener Michael Aastrup Jensen, kulturordfører i Venstre. Det vil styrke de private producenter, og DR's kompetencer vil i højere grad komme til at gavne det samlede produktionsmiljø.

Af Michael Aastrup Jensen (V)
Kulturordfører

Dansk film høster den ene pris efter den anden, danskerne strømmer i biografen for at se danske film, men alligevel kniber det med indtjeningen.

I forbindelse med de kommende filmforhandlinger har jeg for en politiker truffet et måske noget utraditionelt valg: Jeg har ønsket at blive klogere! Jeg satte derfor branchen stævne til en filmhøring onsdag 4. juni i Filmbyen.


For står det virkeligt så skidt til, som branchen siger? Og hvad kan vi gøre fra politisk side for at styrke den danske filmbranche?

Ikke brug for flere direkte midler
Det er vigtigt at slå fast, at kvaliteten og mængden af danske film er steget i takt med at subsidierne er blevet nedtrappet. I 1980’erne var mere end 80 procent af omkostningerne ved at producere en dansk film subsidieret af staten, og kvaliteten var elendig.

Der er vist almen enighed om, at bunden blev nået med de berygtede ”Walter og Carlo”-film. Siden dengang er dansk film nået meget langt: Kvaliteten er højnet til ukendelighed, og det er ikke længere kun i København, der bliver produceret film, men over hele landet – med god hjælp fra de regionale filmfonde.

Derfor er der ikke overraskende bred enighed i branchen om, at det ikke er flere direkte midler, der er brug for.

I stedet er det et helt andet sted, vi bør sætte ind. For det første bør de meget stive faggrænser nedbrydes. I takt med at medierne smelter mere og mere sammen, giver det ikke så meget mening at skelne benhårdt mellem spil, film og tv – og heller ikke, om en produktion er møntet mod børn eller voksne.

De private aktører bør spille en større rolle
Derudover, og det er givetvis det store dyr i åbenbaringen, skal DR og til dels TV 2's de-facto-monopol på at lave dansk drama brydes. Det bør i langt højere grad være private produktionsfirmaer, der enten selv eller i samarbejde med DR laver dansk drama. 

Det er en vigtig pointe, at det ikke er et enten/eller-spørgsmål. Ved hjælp af et øget samarbejde mellem DR og de private produktionsmiljøer vil de private producenter blive styrkede, samtidig med at DR's mange kompetencer inden for produktion af kvalitetsdrama i langt højere grad kommer ud over rampen til fordel for hele det samlede danske produktionsmiljø.

Britiske BBC bruger i langt højere grad private producenter både i forhold til produktionen, men også til selve den kreative idé-udvikling. Det bør vi også gøre i Danmark, naturligvis uden at skylle DR's enorme erfaring på området ud med badevandet.

Målet må være, at vi skal have mere dansk film og mere dansk drama for pengene. Her skal de private aktører spille en langt vigtigere rolle, end de får lov til i dag.

Som Venstres kulturordfører ser jeg frem til efterårets filmforhandlinger. Med det engagement og åbne sind som både branche og de øvrige politikere viste til høringen i Filmbyen, er jeg sikker på, at vi sammen kan styrke den danske filmbranche, og samtidig sikre mere og bedre dansk drama, hver enten der er tale om drama til biografens mørke eller det stadig mere populære tvserie-format.  

Forrige artikel Kultur i kommunerne skaber ikke beskæftigelse Kultur i kommunerne skaber ikke beskæftigelse Næste artikel De originale oplevelser skaber værdi De originale oplevelser skaber værdi