Lad de mest effektive teknologier vinde!

DEBATSTAFETTEN: For oliebranchen er det afgørende, at et kommende afgiftssystem indrettes, så det ikke hæmmer mobiliteten i Danmark og mulighederne for, at nye teknologier kan blomstre i fremtiden. Læs mere i Energi- og olieforums indspark til debatstafetten om energiforliget.

Af Peter Stigsgaard
Direktør, Energi- og olieforum

Danmark har fået en bred og ambitiøs energiaftale, der sikrer en stabil ramme om dansk energipolitik i de næste mange år. Aftalen udmærker sig ved at udpege energieffektiviseringer, som en af de bedste måder at opnå CO2-reduktioner på. Desuden er den rimelig i sit omkostningsniveau.

Det er også godt, at aftalen sikrer, at de oliefyrsejere, der bor uden for den kollektive varmeforsyning stadig vil have mulighed for en effektiv opvarmningsløsning, der er til at betale.

Det næste skridt bliver så at se på, hvordan vi mest effektivt nedbringer transportens CO2-udledninger. Her bliver biobrændstoffer et afgørende middel. Det slås fast i energiaftalen med målet om, at der skal iblandes 10 procent biobrændstoffer i transporten i 2020. Men der bør fremover gøres endnu mere for at fremme bæredygtige biobrændstoffer.

Transportens CO2-kurve er heldigvis knækket. Det skete i 2007, og den positive udvikling vil fortsætte fremover. Det skyldes netop iblandingen af biobrændstoffer i al benzin og diesel og de meget kraftige forbedringer i bilernes effektivitet de sidste 15 år.

Omlægning af afgifter
Skal den positive udvikling fastholdes, bør der ske en omlægning af afgifterne, som tilgodeser de biler, der slipper mindst CO2 ud per kilometer i et vugge-til-grav perspektiv. Og det bør ske på et grundlag, hvor teknologierne har mulighed for at konkurrere frit uden, at politikerne på forhånd tilgodeser bestemte biltyper. Det sker desværre ikke i dag, hvor elbiler er fritaget for afgifter.

Det betyder, at ejeren af en energieffektiv dieselbil i dag betaler langt mere i samlede afgifter for at køre i sin bil end ejeren af en elbil. Bilerne udleder stort set det samme CO2, da elbilen kører på kulstrøm fra et kraftværk.

Det er helt afgørende, at et kommende afgiftssystem indrettes, så det ikke hæmmer mobiliteten i Danmark og mulighederne for, at nye teknologier kan blomstre i fremtiden til gavn for både klima, forsyningssikkerhed og samfundsøkonomi.

De danske bilejere er i forvejen europamestre i flest afgifter per kørt kilometer. Vi har brug for en høj mobilitet i samfundet, hvis vi skal fastholde vores vækst og velstand.

Fremtidens teknologi
Vi må heller ikke lade nye afgifter og anden regulering ødelægge mulighederne for fremtidig teknologiudvikling inden for opvarmning. For eksempel skal vi sørge for, at det i fremtiden er muligt at bruge biobrændstoffer i oliefyret.

På nuværende tidpunkt er der ingen, der ved præcist, hvilke teknologier, der vil få os i mål i forhold til at reducere CO2-udledningerne i fremtiden. Alt peger på, at det bliver en kombination af mange forskellige teknologier. Så lad et frit marked og en fair konkurrence afgøre det.

Forrige artikel Bæredygtig udnyttelse af biomasse Næste artikel Husk den langsigtede bæredygtighed for biogassen