Folkekirkens Nødhjælp: Klimaafgift på skibe og fly slår to fluer med et smæk

Klimaafgifter på international transport kan både mobilisere klimapenge og give fly- og skibsbranchen incitament til at blive grønnere. Netop nu ser regeringen frem mod to oplagte muligheder for at sætte handling bag de grønne intentioner, skriver Mattias Söderberg.

Nu må debatten om innovative klimapenge føre til handling. Der ligger allerede to konkrete forslag om at lægge klimaafgifter på international transport – på skibe og fly. Jeg mener, at forslagene er win-win-forslag og lige til at rulle ud. Derfor håber jeg, at vores globale klimaminister, Dan Jørgensen, og den danske regering vil blive inspireret af mine anbefalinger.

Lad os begynde med skibstrafikken. Som det allerede har været beskrevet i denne temadebat, er der forskellige forslag om at pålægge international skibstrafik en klimaafgift.

Forslaget om en afgift, der både skal generere penge til klima og give rederierne incitament til at blive grønnere, ligger på bordet til det topmøde om skibsbranchens fremtid, som The International Maritime Organization (IMO) holder i begyndelsen af juli, og der er en realistisk mulighed for, at det kan blive til virkelighed.

Afgifter på agendaen

Erfaringerne fra internationale topmøder er imidlertid ikke altid gode. Det er svært at blive enige, og tit bliver aftalerne udvandede. Netop derfor er det vigtigt, at verdens ledere sender tydelige politiske signaler.

Heldigvis ligger der et andet topmøde i slutningen af juni umiddelbart forud for skibsbranchens topmøde. På mødet i juni, der er arrangeret af Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, skal det drøftes, hvordan verden skal finde penge til både klima og udvikling.

 {{toplink}}

Her har jeg en konkret anbefaling til den danske regering og statsminister Mette Frederiksen: Tag til Paris og råb højt om behovet for en klimaafgift for skibsbranchen. Hvis forslaget om afgiften bliver et af de store temaer i statschefernes drøftelser, skal det nok give skibsforhandlingerne et skub.

Klimapenge fra flytrafik

Også når det kommer til afgifter på flytrafik, har der været mange forslag og drøftelser. Det nyeste har fokus på at mobilisere penge til klimarelaterede tab og skader. Forslaget, som kaldes ”International Climate Solidarity Levies”, vil indføre en flyafgift, øremærke den til klimarelaterede tab og skader og sende pengene direkte til den nye fond for tab og skader, man besluttede at oprette ved det seneste klimatopmøde, COP27.

I Danmark har debatten om afgift på flyrejser fokuseret på den grønne omstilling, og regeringens eget forslag går på, at penge fra en afgift skal hjælpe flyveselskaberne med at blive grønne. Det er et godt formål, men forslaget om 100 kroner per flybillet er alt for lidt.

Derfor kommer her min anden konkrete anbefaling:

Jeg foreslår, at Danmark bakker op om det nye forslag om en afgift, der øremærkes klimarelaterede tab og skader.

Det vil sikre de innovative klimapenge, som Dan Jørgensen efterlyser, og hvis de lægges oveni regeringens eksisterende forslag, vil priserne på flybilletter blive højere, som de grønne organisationer peger på. Samtidig vil et sådant diplomatisk guldkorn sikre den danske regering anerkendelse fra udviklingslande rundt om i verden.

Den internationale debat om de to forslag er allerede i fuld gang, og jeg håber, at Danmark vil markere sig. At netop skibs- og flyvetrafik kan bidrage til klimaarbejdet vil slå to fluer med et smæk. Dels vil afgifterne være incitament for de to brancher til at blive grønnere, og dels er det en mulighed for at mobilisere klimapenge, som bygger på princippet om, at udlederen skal betale. Det vil sige, en win-win for klimaet.  

Forrige artikel Fjernvarmeselskab: Hvis Nekst skal løse forsyningssikkerhedens gordiske knude, kræver det et opgør med fortiden Fjernvarmeselskab: Hvis Nekst skal løse forsyningssikkerhedens gordiske knude, kræver det et opgør med fortiden Næste artikel IDA og Aalborg Universitet: Danmark kan lære meget om affaldsforebyggelse af andre lande – der er brug for kvantitative og lokale mål IDA og Aalborg Universitet: Danmark kan lære meget om affaldsforebyggelse af andre lande – der er brug for kvantitative og lokale mål