Engelbrecht kaldes i hastesamråd om tilbageholdte klimaberegninger
Transportminister Benny Engelbrecht er kaldt i åbent samråd for at forklare, hvorfor han under forhandlingerne om Infrastrukturplan 2035 afviste eksistensen af beregninger af klimaeffekten af en række infrastrukturprojekter. Det sker efter, at flere medier har afsløret, at beregningerne fandtes.
Alvoren vokser for transportminister Benny Engelbrecht (S), der over weekenden er blevet kaldt i hastesamråd om tilbageholdte klimaberegninger under sidste års forhandlinger om en ny infrastrukturplan.
Det sker efter, at medierne MobilityWatch og Ingeniøren har kunnet afsløre, at transportministerens forklaringer om, at der ikke eksisterede beregninger af CO2-udslippet i forbindelse med anlæg af konkrete vej- og jernbaneprojekter ikke var retvisende.
Under forhandlingerne havde både medlemmer af transportudvalget og flere medier gentagne gange efterspurgt netop den type beregninger, men dengang lød det fra transportministeren, at tallene ikke eksisterede.
Men det passede ikke.
Tværtimod havde Vejdirektoratet brugt store dele af et år på at regne på klimaeffekten af en række af de projekter, der indgik i forhandlingerne om den mere end 160 milliarder kroner store plan for infrastrukturprojekter, der strækker sig helt frem til 2035, skriver Ingeniøren.
Bred kritik
Sagen vækker kritik fra en stribe af Folketingets partier, der overfor Ingeniøren og MobilityWatch udtrykker stærk bekymring over ministerens ageren.
“Når man ikke lægger kortene på bordet i en forhandling, hvor vi sidder og skal bevilge milliarder til en række projekter og har spurgt ind til det, så er det da meget mærkeligt. Det er kritisabelt, og det vil vi have en nærmere forklaring på, inden jeg nu farer hårdere frem,” siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Ingeniøren.
Kritikken går igen hos regeringens støttepartier, hvor flere politikere har rejst kritikken på sociale medier.
“Det er meget alvorligt. Det går simpelthen ikke at tilbageholde centrale klimatal, for at få sit eget forslag til at se grønnere ud end det egentlig er. Det ligner greenwashing af værste skuffe og en meget alvorlig sag,” skriver Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen, i et opslag på Facebook.
Den her sag ser alvorlig ud. Det ligner, Transportministeriet har tilbageholdt centrale klimatal som viser hvor meget motorvejene og asfalt over Egholm klima-sviner.
— Mai Villadsen (@MaiVilladsen) January 29, 2022
På den måde så infrastrukturaftalen grønnere ud end den var. Hastesamråd indkaldt. #dkpol https://t.co/IWbHp32R8H
Partiet Frie Grønne trak allerede i begyndelsen af sidste uge samrådskortet, efter at MobilityWatch havde beskrevet de tilbageholdte CO2-beregninger.
Også i støttepartiet SF savner man en forklaring fra ministeren.
Transportminister @BennyEngelbrech må forklare hvorfor, vi ikke fik udleveret de opdaterede tal for CO2-udledningen i anlægsfasen for alle transportprojekterne i Infrastrukturplan 2035. Hellere en åben debat om tallene, end lukkethed og tilbageholdelse af oplysninger.. #dkpol
— Anne Valentina Berthelsen (@AnneValentina) January 30, 2022
{{toplink}}
Engelbrecht: Upræcise tal
Transportministeren har hidtil forklaret, at de beregninger af CO2-effekten fra de konkrete vej- og baneprojekter, som Vejdirektoratet havde udarbejdet, ikke var pålidelige nok til at blive udleveret til Folketinget eller den resterende offentlighed.
"I det ministerielle forberedende arbejde med Infrastrukturplan 2035 blev der arbejdet på at opgøre CO2 fra anlæg og vedligehold. Det blev dog i sidste ende vurderet, at beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter," skriver han i en kommentar til Ingeniøren.
Ministeren har også på Twitter forklaret sig overfor Enhedslistens politiske ordfører, Mai Villadsen. Her lover han samtidig yderligere svar på det endnu ikke kalendersatte samråd samt på et lukket møde i forligskredsen.
Udfordringen er, at vi ikke har haft konsoliderede tal, der gav mening at sammenligne på tværs af projekter. Og slet ikke mellem jernbane og vej. Jeg er helt enig i, at det er vigtig viden – og derfor arbejdes der også på højtryk for at udarbejde en ny metode,
— Benny Engelbrecht (@BennyEngelbrech) January 29, 2022