Differentier PSO-afgiften

DEBAT: De rekordhøje PSO-afgifter koster de danske virksomheder mange penge og konkurrenceevne. Det vil kunne afhjælpes ved at differentiere afgiften ligesom andre energiafgifter, skriver DI's Troels Ranis.

Af Troels Ranis
Energi- og klimapolitisk chef i DI

De rekordhøje PSO-afgifter på elektricitet i 2012 på knap 4,7 milliarder kroner - en stigning på 1,4 milliarder kroner fra året før - har været genstand for stor debat den seneste tid. Det er helt forståeligt, da energiafgifter koster danske virksomheder mange penge hver måned. Afgifter, deres konkurrenter i udlandet ikke har i samme omfang. Derfor er det også meget positivt, at aftalen om Vækstplan DK fra 24. april i år medfører en betydelig lettelse af de procesrelaterede energiafgifter til glæde for de danske virksomheders konkurrenceevne.  

De høje PSO-afgifter sidste år skyldtes meget lave markedspriser på det nordiske elmarked. PSO-afgiften er nemlig indrettet således, at den svinger modsat af elprisen. Når elprisen er lav, så er PSO-afgiften høj, og omvendt. Konkret vil en stigning hhv. fald i elprisen på 1 øre pr. kWh medføre et fald hhv. stigning i PSO-afgiften på ca. 0,4 øre pr. kWh. Derfor er det en kendsgerning, at energiaftalen fra marts 2012 ikke har givet anledning til de høje PSO-afgifter i 2012.

PSO bør understøtte konkurrenceevnen
Energiaftalen giver grundlæggende en stabil og sikker ramme for omstillingen til mere vedvarende energi i Danmark frem mod 2020. Det skal vi holde fast i, og DI bakker fuldt ud op om aftalen. Men det er samtidig en løbende diskussion, om vi kan gøre mere for at sikre vores virksomheders konkurrenceevne.

Derfor har DI både før, under og efter energiaftalens indgåelse peget på behovet for at se nærmere på, hvorvidt indretningen af PSO-afgiften i sig selv understøtter virksomhedernes konkurrenceevne.

I 2013 forventes der fortsat at være lave elpriser på det nordiske marked og dermed også en høj PSO-afgift. Fra en gennemsnitlig afgift på 15,53 øre pr. kWh i 2012 forventes PSO-afgiften at stige til 17,78 øre pr. kWh i 2013. Det vil for en mellemstor dansk virksomhed med et årligt energiforbrug på 50.000 MWh betyde en samlet PSO-omkostning på 8,88 millioner kroner i 2013.

Penge, der skal findes inden for rammerne af virksomhedens økonomi og markedssituation, hvilket er særligt vanskeligt i en økonomisk krisetid.

Differentier PSO'en
Samtidig betaler virksomheden nøjagtig den samme PSO-afgift pr. kWh som en privat elforbruger. Det afviger fra den måde, vi ellers benytter energiafgifter på, hvor der differentieres ud fra anvendelsen. I vores øjne bør det princip naturligvis også gælde for PSO-afgiften. Ligesom det i højere grad gælder for udenlandske PSO-systemer, som derved tager større konkurrenceevnehensyn, end de danske PSO-afgifter p.t. gør.

Som en del af energiaftalen blev det besluttet, at der skulle laves en bredere undersøgelse af tilskuds- og afgiftssystemet, hvor behovet for justeringer af det eksisterende system vurderes. Eftersynet er endnu ikke sat i gang, og forventes heller ikke at ske før i 2014 ifølge energi-, klima- og bygningsministeren.

I det lys vil DI opfordre til, at der sættes en særlig analyse af PSO-afgiften i gang allerede nu, så vi kan få identificeret muligheder og barrierer for en modernisering af denne fremover.

Forrige artikel Omorganisering fører ikke til prisstigninger Omorganisering fører ikke til prisstigninger Næste artikel Omorganisering giver ikke prisstigning – det gør liberalisering Omorganisering giver ikke prisstigning – det gør liberalisering