DI: Hvis en ny regering faktisk skal være grøn, skal den turde satse på utraditionelle løsninger

En grøn regering bør tage alle midler i brug for at nå 70-procentsmålsætningen. Biosolutions er et af de hidtil oversete værktøjer, der kan bidrage til den grønne omstilling – men forældet lovgivning står i vejen, skriver Mikael Wraae Valsted, chef for DI Bio.

Vi har hørt det igen og igen. En ny regering skal være en grøn regering.

På dét punkt har danskernes prioriteter ikke ændret sig siden sidste valg. Og heldigvis for det, men hvis den kommende regering skal opnå sine forhåbentligt ambitiøse målsætninger, kan de traditionelle klimatiltag ikke stå alene. Planer om vindmølleparker og omstilling af produktionen må suppleres med utraditionelle løsninger.

I takt med, at regeringsforhandlingerne bevæger sig ind i den sidste fase, skal de tilbageværende partier i stigende grad forholde sig til, hvilke løsninger, de ser som del af et regeringsgrundlag for en grønnere fremtid. Hvis en ny regering skal have en chance for at levere på de grønne målsætninger, skal alle midler i brug – også de utraditionelle. Biosolutions er et af de hidtil oversete værktøjer, der kan bidrage til den grønne omstilling.

Små løsninger med stor effekt

Begrebet biosolutions dækker over alt fra alternative proteiner, biologisk plantebeskyttelse samt bioplast og genanvendelse af plastik via enzymer. Disse mikrobiologiske løsninger kan erstatte traditionelle fossile og kemiske løsninger, og dermed enten eliminere eller reducere negative miljø- og klimaeffekter fra konventionelle produktioner.

Løsningerne er så små, at de er usynlige for det blotte øje – og måske netop årsagen til, at Folketinget indtil videre har overset dem. Men det er en fejl, for reduktionspotentialet i disse mikroskopiske processer er enormt.

Alene de bioteknologier, vi kender til i dag, kan reducere det globale CO2-udslip med 4.300 millioner tons frem imod år 2030 ifølge en nylig rapport fra Copenhagen Economics. Det svarer til otte procent af den nuværende samlede udledning. 

Hvis sektoren får midlerne til at forske og udvikle yderligere, vil reduktionspotentialet endda være endnu større. Biosolutions kan altså bidrage betydeligt til at accelerere den grønne omstilling og bringe Danmark væsentligt tættere på den famøse 70-procentsmålsætning. Det kræver blot, at løsningerne kan finde ud på markedet.

Ny grøn regering må fjerne barriererne for grønne løsninger

Det er her, at en ny regering kommer ind i billedet. Danske biosolutionsvirksomheder står nemlig overfor en række regulatoriske barrierer, som forhindrer dem i at bidrage fuldt til den grønne omstilling.

For eksempel betyder daterede krav til indhold i fødevareemballage, at det er svært for bioplastvirksomheder at udvikle bæredygtig emballage med biofibre. Et andet eksempel er, at EU’s procedurer for godkendelse af nye fødevarer og ingredienser er så langsomme og omkostningstunge, at det kan tage op til otte år for nye produkter at få adgang til markedet. Det er markant mere end i USA.

En grøn regering bør gøre det til sin mission at gøre op med barrierer, som står i vejen for fremtidens bæredygtige løsninger. Vi har brug for en lovgivning, der fremmer grønne teknologier i stedet for at hæmme dem.

Vi har efterhånden forstået, at nye teknologier som PtX og CO2-fangst er essentielle for en grøn fremtid. Det er mere af den slags innovative tankegang, vi skal turde satse på.

Hvis en kommende regering oprigtigt vil rykke på den grønne omstilling, skal den turde tænke ud af boksen og tage alle løsninger i brug, inklusive biosolutions. Det kan virke som et sats at ændre gammel lovgivning for at give plads til hidtil utraditionelle løsninger, men ukendte er de langt fra. Fermentering – en af grundstenene i biosolutions – går tusinder af år tilbage i menneskehedens historie, herunder til de antikke grækeres og romeres køkkener.

Det, der primært står i vejen for brugen af biosolutions til at skubbe den grønne omstilling fremad, er lovgivningen. Derfor står det klart, at hvis en ny regering vil være seriøs i sine grønne målsætninger, skal den turde satse på de utraditionelle løsninger og forbedre rammevilkårene for de virksomheder, der stiller dem til rådighed.

{{toplink}}

Forrige artikel Triangle Energy Alliance: Der skal styr på lovgivningen, hvis Power-To-X skal batte for klimaet Triangle Energy Alliance: Der skal styr på lovgivningen, hvis Power-To-X skal batte for klimaet Næste artikel Rockwool: En ny regering må tage hurtige beslutninger om energibesparelser og grøn biogas Rockwool: En ny regering må tage hurtige beslutninger om energibesparelser og grøn biogas