Dansk Energi: Enig med kommissionen – lad el klare klimamålene

DEBAT: Når netop el skal være fremtidens grønne energibærer, nytter det ikke noget, at vi beskatter el hårdest af alle energiformer, skriver adm. direktør, Lars Aagaard.

Af Lars Aagaard
Adm. direktør i Dansk Energi

Energikommissionens medlemmer må være godt tilfredse med modtagelsen af deres rapport. Mange roser og kun få torne. Selv vil jeg fremhæve to centrale anbefalinger, som heldigvis også har høstet bred tilslutning siden offentliggørelsen:

For det første melder Energikommissionen sig i koret, der opfordrer til et paradigmeskift i energipolitikken. Fremover skal vi fokusere på anvendelse af den stadigt grønnere strøm, når vi skal nå vores klimamål. Det har vi peget på længe i energibranchen – og Energikommissionen nu ligeså.

For det andet, og beslægtet, anbefaler Energikommissionen et opgør med de skæve energiafgifter. Når netop el skal være fremtidens grønne energibærer, nytter det ikke noget, at vi beskatter el hårdest af alle energiformer. 

Oversete tanker
Et afsnit, der til gengæld ikke har fået meget opmærksomhed, er tankerne om landbruget, transport og den individuelle opvarmning. Det er synd, for der er faktisk bid i den del. 

Her har Kommissionen tre klare råd: National handling bør gå forud for køb af udenlandske CO2-reduktioner i klimaindsatsen frem mod 2030. Lad energisektoren stå centralt i målopfyldelsen gennem en øget brug af el i transport og opvarmning. Det fortrænger fossile brændsler. Og endelig, gå tidligt i gang de steder, hvor økonomien er god – i stedet for at vente og se tiden an.

Dansk Energis analyser bekræfter, at elektrificering af transport og varme kan levere et stort bidrag til vores nationale klimaforpligtelse på det ikke-kvoteomfattede område. En høj grad af elektrificering kan skære ca. 14. mio. tons CO2 i perioden 2021-2030 – mere end et helt års udledning fra transportsektoren.

Energistyrelsen vurderer, at Danmark uden nye politiske tiltag skal finde 24 mio. tons CO2-reduktion i samme periode. De resterende ca. 10 mio. tons kan i princippet leveres af CO2-optaget i skov og jord (LULUCF-sektoren). 

Bonus ved grøn el i varme og transport
Elektrificering kan altså bringe Danmark i mål i 2030. Men scenariet forudsætter, at vi får gang i blandt andet en massiv omstilling af oliefyr til varmepumper allerede fra i dag. Det kræver også en gradvis omstilling i opvarmning og industri til varmepumper. Og endelig vil det kræve, at nysalget af elbiler i løbet af det næste tiår for alvor får fat, så elbiler i 2030 udgør næsten halvdelen af bilsalget.

Det er ambitiøst, men ikke urealistisk. Og det er et scenarie, som mindsker behovet for at påføre det konkurrenceudsatte landbrugserhverv nye klimabyrder, fordi energisektoren tager mere end ”sin” del af CO2-reduktionerne. 

Grøn el i varme og transport giver ikke kun bonus på den korte bane. Det trækker også i den rigtige retning af Danmarks langsigtede mål om fossil uafhængighed i 2050. Og så giver det selvfølgelig et bedre udgangspunkt for at opfylde nye EU-klimaforpligtelser efter 2030, når vi ikke skubber hele byrden foran os ved blot at købe CO2-reduktion i kvotesystemet.

Den vigtigste anbefaling
Så hvordan får vi gang i elektrificeringen? Her kommer kommissionens vigtigste anbefaling: Vi skal have fjernet forvridninger i afgiftsstrukturerne – først og fremmest ved at lempe elafgiften. 

Vi skyder os selv i foden, hvis vi lader et kortsynet hensyn til statskassen veje så tungt, at vi ikke kan gennemføre de nødvendige afgiftsomlægninger, der gør det fordelagtigt at bruge den strøm, som allerede i dag primært er baseret på vedvarende energi. Her kan jeg kun give Energikommissionen helt ret.

Forrige artikel Morten Helveg: Macron fyrer ikke for gråspurvene Morten Helveg: Macron fyrer ikke for gråspurvene Næste artikel Klimarådet:  Jeg savner en diskussion af flere af Energikommissionens råd Klimarådet: Jeg savner en diskussion af flere af Energikommissionens råd