Vi sætter strøm til udviklingen

DEBAT: Regeringen har fritaget elbiler for registreringsafgift frem til 2015. Nu er det op til erhvervslivet at gribe mulighederne, så Danmark kan blive et foregangsland for grøn transport, mener Lykke Friis (V), der er dagens debattør.

Af Lykke Friis (V)
Klima- og energiminister

Der var engang, hvor bilen bare var en udbygget hestevogn, der skulle startes med tændstik og håndsving. Tophastigheden var ikke højere end et hurtigt firspand, og derfor gav man heller ikke bilen den store opmærksomhed. Den var et modelune, mente mange, og den ville aldrig kunne erstatte den gode gamle hest. Nogenlunde sådan er der mange, der har det med elbilen i dag. De ser den som vor tids ombyggede hestevogn. Den er dyr og kan ikke køre særlig langt sammenlignet med moderne benzindrevne biler.

Men holdningen til elbiler er heldigvis ved at ændre sig i takt med, at bilerne bliver bedre og prismæssigt mere konkurrencedygtige.

Det er vigtigt, fordi elbilens udvikling er blevet en nødvendighed.
Transportsektoren er en af de store udfordringer i forhold til regeringens vision om Danmarks uafhængighed af fossile brændsler, da sektoren i dag er næsten 100 procent afhængig af fossil energi. Det er i praksis umuligt at blive uafhængig af olie, hvis vi ikke får de alternative teknologier op i gear.

Skal imødekomme forbrugernes behov
I sin tid blev bilen ikke opfundet af én person. Konstruktionen af bilen var en sum af mange opfindelser, og veje, benzintanke og andre forhold var alle med til at styrke udviklingen af forbrændingsmotoren. Meget har ændret sig siden, men lige på det område er virkeligheden langt hen ad vejen den samme. Kolding Designskole har undersøgt syv forskellige forbrugeres forhold til elbiler, og de konkluderer, at der er én vigtig faktor for elbilens gennembrud:
"Betingelsen er, at de ydelser og produkter, der skal være med til at supportere og styrke den nye platform, udvikles og lanceres effektivt på markedet og imødekommer forbrugernes aktuelle behov."

Lige netop derfor har regeringen valgt, at elbiler skal være fritaget for registreringsafgift frem til 2015. Dermed sender vi et vigtigt signal til erhvervslivet: I får stabile rammevilkår for elbiler i en årrække. Nu er det så op til jer at gribe mulighederne, så Danmark kan blive et foregangsland for grøn transport.

Det glæder mig, at andre kan se vores vision. Tag bare Jørgen Kjems, der er energikonsulent for EU-Kommissionen og tidligere direktør for Risø DTU, der forudsagde følgende til 24timer.
"Jeg er ikke i tvivl om, at elbiler vil blive billigere end almindelige biler. Og jeg tror, det vil ske hurtigere, end vi aner. Den nuværende fritagelse fra afgifter er kun nødvendig, indtil teknologien og infrastrukturen er på plads."
Indtil da vil vi fra regeringens side gerne skabe de bedst mulige vilkår.

Samspil med vindenergi
Når elbiler er ekstra interessante, hænger det også sammen med samspillet med vindenergi, som vi i Danmark satser stort på. Elbilerne kan lade op i de perioder, hvor der er meget vindstrøm, og med intelligent styring af opladningen vil langt over halvdelen af vores personbiler kunne skifte til eldrift, uden at vi behøver at udbygge elproduktionskapaciteten. Det ville have positive konsekvenser for vores klimaregnskab.

Perspektiverne er der altså. Så jeg ser frem til, at vi i forlængelse af Klimakommissionens rapport skal drøfte, hvordan fremtidens samfund skal se ud. Til efteråret vil regeringen fremlægge sin strategi for Danmarks overgang til fossil uafhængighed, hvor jeg forventer, at elbiler, men også bioatheanol og hybridbiler, bliver en del af løsningen.

Forrige artikel Den CO2-neutrale kommune – realistisk eller varm luft? Næste artikel Oldnordisk elmarked står i vejen for grønne forbrugere
Grønt overblik: Det skal du holde øje med

Grønt overblik: Det skal du holde øje med

Minister skal i samråd om kontroversiel forskningsrapport om bundtrawling, Transportudvalget rejser til Tyskland og to partier på højrefløjen mødes i weekenden. Her er, hvad du skal holde øje med i den kommende uge.