EU skal stå fast i luftfartsstrid

DEBAT OM CO2-REGULERING: I striden med USA og Kina skal EU fastholde, at alle fly skal betale CO2-kvoterne, ellers vil det skade de europæiske flyselskaber. Det skriver Michael Svane, direktør i BDL.

Af Michael Svane
Direktør for Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)

I den seneste tid har der været meget stor opmærksomhed om det europæiske kvotehandelssystem, ETS, og luftfarten.

Storpolitisk strid 
Denne opmærksomhed har primært rettet sig mod det forhold, at en række lande uden for EU direkte og utvetydigt har pålagt deres luftfartsselskaber ikke at ”betale CO2-afgifter” for flyvninger til og fra EU. Det gælder meget store luftfartsnationer som USA, Kina og Rusland.

Bag denne konflikt, som truer med at eskalere til et politisk og handelspolitisk opgør mellem de nævnte lande og EU, gemmer sig et principielt opgør; nemlig om EU gennem sin regulering så at sige kan pålægge tredjelandes luftfartsselskaber bindende forpligtelser.

En række amerikanske luftfartsselskaber har anlagt sag ved EU-Domstolen. Domstolen fastslog i en dom fra december 2011, at EU´s regler var lovlige og ikke krænkede internationale regler.

Lige konkurrencevilkår 
Dansk Luftfart har støttet og støtter fortsat, at luftfarten skal reducere udledningen af drivhusgasser, herunder ikke mindst CO2. Vi har principielt støttet, at luftfarten kom ind under EU´s kvotehandelssystem. Og det selvom luftfarten dermed var og er den eneste transportform, som er underlagt en CO2-regulering.

For dansk og europæisk luftfart har den principielle opbakning været båret af et ønske om, at luftfarten også skal levere et aktivt bidrag til at løse verdens klimaudfordringer.

Ved at lade kvotehandelssystemet omfatte alle flyvninger til og fra EU sikres, at alle luftfartsselskaber stilles lige. Dermed undgås, at luftfartsselskaber fra tredjelande opnår en konkurrencefordel.

Beslutningen om luftfartens integration under ETS kom i 2008 efter års stilstand i de internationale drøftelser i regi af den internationale luftfartsorganisation, ICAO.

I forbindelse med denne beslutning og ved flere efterfølgende anledninger har dansk og europæisk luftfart påpeget de væsenligste udfordringer, som knytter sig til luftfartsselskaber fra tredjelande. Luftfart er en global transportform, og derfor er det naturligt, at reguleringen af erhvervets forhold sker på internationalt niveau og i globale fora.

Vi har hele tiden forfægtet det grundsynspunkt, at en kvoteregulering på EU-niveau må og skal omfatte samtlige luftfartsselskaber med flyvninger ind og ud af EU. Dette synspunkt er knyttet til behovet for at sikre fair og lige konkurrence mellem alle luftfartsselskaber.

Derfor er den aktuelle konflikt ikke overraskende for os. Konflikten rokker ikke ved vores principielle tilslutning til ETS og luftfartens inklusion heri. Derimod er vores allerstørste bekymring, at den stærke og vedholdende modstand fra lande som USA, Kina og Rusland gør EU ”bløde i knæene”. 

EU skal holde fast 
Vi frygter ganske enkelt, at EU af politiske grunde kan føle sig tilskyndet til at give disse lande og dermed deres luftfartsselskaber indrømmelser. Det kunne eksempelvis ske gennem en overgangsordning eller en gradueret indfasning m.v.

Sådanne eventuelle indrømmelser vil rokke gevaldigt ved den ”level playing field”, som vi som danske og europæiske luftfartsselskaber er så afhængige af.

Vi skal derfor fra Dansk Luftfart opfordre til, at Kommissionen holder fast på, at kvotehandelssystemet omfatter alle flyvninger ind og ud af EU.

Opfordringen skal dog også lyde til, at EU endnu mere målrettet går ind i arbejdet i ICAO for at sikre fælles globale regler og initiativer til at reducere luftfartens udslip af drivhusgasser.

Jeg vil godt afslutningsvis gøre opmærksom på, at vi i Dansk Luftfart lægger afgørende vægt på, at luftfarten også tager et aktivt medansvar for at begrænse den klima- og miljøpåvirkning, vi som luftfart skaber.

Det er dog vigtigt at holde fakta for øje. Luftfartens andel af den globale CO2-udledning er på cirka 2 procent, mens dansk indenrigsluftfart står for under 0,5 procent af Danmarks CO2-udledning.

I Dansk Luftfart støtter vi, at luftfarten er blevet en del af EU´s kvotehandelssystem, men vi finder det helt afgørende, at den nuværende konflikt med tredjelande ikke fører til, at EU lader sig presse til at give indrømmelser til disse tredjelande.

Samtidig er det vigtigt for os, at EU understøtter arbejdet med i internationale fora at sikre en global regulering af den samlede luftfarts klimapåvirkninger.

Forrige artikel Et slag for personligt el-ansvar Et slag for personligt el-ansvar Næste artikel Fra energiaftale til klimaplan – nok uden oppositionen Fra energiaftale til klimaplan – nok uden oppositionen