Beredskabschef på Bornholm: Det er et spørgsmål om tid, før nogen lægger vores system ned

På Bornholm oplever vi dagligt cyberangreb. Og selvom vores medarbejdere knokler for at holde os trygge, må vi erkende, at det blot er et spørgsmål om tid, før det lykkes nogen at ”lægge os ned”, skriver Louise Lyng Bojesen.

I denne tid skinner solen, og vi nyder sommeren. Der grilles og hygges. De sociale medier tjekkes på mobilen. Vi er trygge og har tillid til, at hjælpen er nær, når vi har brug for den.

Og hjælpen er nær i beredskabet og i kommunen. Vi følger dog med en bekymret panderynken med i de nationale undersøgelser, der viser faldende tillid til de offentlige myndigheder.

Godt hjulpet på vej af for eksempel internettrolde, antimyndighedsaktivister og selvfølgelig bare helt almindelige borgere, der har haft dårlige oplevelser med det offentlige.

Vores beliggenhed i Østersøen og de sidste par års hændelser med sabotage af Nord Stream-gasrørledningerne, jamming af færgen og et afvisningsberedskab, som vi ofte kan høre er på vingerne, skærper selvfølgelig opmærksomheden på det beredskab og den sikkerhed, vi er ansvarlige for at levere til befolkningen.

Og det er bare en af de nye virkeligheder, som vi skal navigere i som kommune og kommunalt beredskab. Tillid fra borgerne er essentielt, når vi rykker ud i en skarp situation.

Borgerne skal lytte, og gøre som vi beder dem om. Ellers risikerer vi, at langt flere kommer til skade. Heldigvis scorer vi stadig ret højt i tillid hos befolkningen – og det skal vi blive ved med.

I den risikobaserede dimensioneringsplan har vi fastlagt et serviceniveau, der beskriver, hvordan vi kan hjælpe i de hændelser, som vi forudser kan ramme os.

Ligesådan har vi i kommunen beredskabsplaner, der sikrer, at kommunen er klar til at hjælpe borgere og medarbejdere, når vi rammes, og en krises udløses.

Et spørgsmål om tid

Men verdenen har forandret sig, siden vi sidst lavede vores planer. I Bornholms Regionskommune har vi i foråret arbejdet intenst med opdatering af vores kommunale beredskabsplan.

Vi har gennemført risiko- og sårbarhedsvurderinger for alle centre og fagområder for hele kommunen. Og resultaterne er klare. Vi er sårbare. Og på nogle områder er risikoen og sandsynligheden for, at vi bliver ramt, høj.

Alle centre benytter sig i dagligdagen af en lang række IT-systemer. Nogle af dem er særdeles kritiske for vores drift og service overfor borgerne. Dagligt afvises en million portscanninger af vores firewalls.

Det kan sammenlignes med, at en million personer dagligt går forbi vores hoveddør, og at de alle tager fat i alle vores døre og vinduer med håbet om, at vi havde glemt at lukke/låse for et eller flere af dem.

I den sidste måned har der været cirka 56.000 forsøg, fordelt på vira og spyware, på at udnytte huller i software og it-systemer.

Der er den seneste måned spærret for 47.000 mails, som vi med sikkerhed ved indeholdt spam, phishing eller virus.

Vores dygtige medarbejdere i IT-afdelingen knokler dagligt for at holde os trygge og sikkert driftende. Alligevel må vi med en vis realisme sige, at det blot er et spørgsmål om tid, før det lykkes nogen at ”lægge os ned”.

Digitalt afhængige

Også på resten af Bornholm er der sket en udvikling, siden vores sidste risikobaserede dimensioneringsplan blev udarbejdet. Vores industrivirksomheder er blevet automatiseret, har indkøbt dyre og værdifulde robotter, og nye teknologier er indført.

Borgerne har fået varmepumper, elbiler, elcykler og alverdens elektronik med lithium-ion batterier. Fastnettelefonerne er afskaffet og fiberforbindelserne rullet ud. Vi har gjort os digitalt afhængige.

I beredskaberne i hele landet arbejder vi med at kunne håndtere de nye typer af brande, vi ser knyttet til de nye grønnere teknologier. Det gør vi også på Bornholm. Det kræver nyt materiel og uddannelse af brandfolkene.

{{toplink}}

Og lige nu skinner solen, og vi ser ind i en tørkeperiode og afbrændingsforbud. Antallet af naturbrande har allerede været stigende.

Så hvad nu hvis vi står med en større naturbrand, der kan sprede sig til et boligområde med en børnehave, og vi pludselig rammes af strøm- og kommunikationssvigt på hele øen? Eller vi får en drikkevandsforurening samtidig med hedebølgen, og hvor vores IT-systemer bliver hacket?

Vi har som i det øvrige Danmark behov for langt mere beredskabsplanlægning, uddannelse, gennemførsel af øvelser samt midler til at investere i nyt materiel, kampagner og gode muligheder for at sikre en tryg og tillidsvækkende kommunikation til vores borgere – især når vi er i hybridkrig.

Forrige artikel Røde Kors og Udsatteråd: Krisestyringen skal suppleres af et socialt beredskab Røde Kors og Udsatteråd: Krisestyringen skal suppleres af et socialt beredskab Næste artikel Psykolog: Beredskabet har ikke forstået, hvilken rolle frygt spiller Psykolog: Beredskabet har ikke forstået, hvilken rolle frygt spiller