Genlæs debatten om eftersynet af uddannelsestaxameteret

DEBAT: I sidste måned satte Altinget: forskning eftersynet af uddannelsestaxameteret til debat. Se alle debatindlæggene her.

Danske Universiteter: Taxametersystemet skal være enkelt

DEBAT: Taxametersystemet skal være enkelt og forudsigeligt uden for mange politiske styringsmekanismer, der skaber problemer for universiteterne. Det skriver Susanne Bjerregaard, direktør for Danske Universiteter.

Bragt 22. januar - læs indlægget her

--------------------

Dansk Erhverv: Ingen incitamenter til at sikre god kvalitet

DEBAT: Det nuværende system belønner ikke undervisning af høj kvalitet. Drop færdiggørelsesbonussen og beløn i stedet uddannelserne efter beskæftigelse, skriver Mette Fjord Sørensen, forsknings- og uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv.

Bragt 22. januar - læs indlægget her

---------------------

Tænketanken DEA: Det mindst ringe alternativ?

DEBAT: Forbedringer i taxametersystemet skal kunne forene enkelthed og transparens med kvalitet, øget gennemførsel og fleksibilitet i uddannelsessystemet. Det skriver Jannik Schack, politisk chef i Tænketanken DEA.

Bragt 22. januar - læs indlægget her

---------------------

Professionshøjskoler: Taxameter skal fremme kvalitet - ikke optag

DEBAT: Danske Professionshøjskoler ser frem til eftersynet af taxametersystemet på de videregående uddannelser. En afgørende del af øvelsen bliver at flytte fokus fra incitamenter, der øger optaget på de videregående uddannelser, til incitamenter, der fremmer kvalitet i undervisningen, skriver Harald Mikkelsen, formand for Danske Professionshøjskoler.

Bragt 22. januar - læs indlægget her

---------------------

Lærerstuderende: Det handler om kvalitet i uddannelserne

DEBAT: Vi skal have en vision for vores uddannelser og så betale for at få den kvalitet, vi ønsker. Det kræver højere investeringer og mere fokus på et system, som finansierer kvalitet. Det skriver Bob Bohlbro, formand for Lærerstuderendes Landskreds.

Bragt 29. januar - læs indlægget her

---------------------

Akademikerne: Kontraproduktive knopskydninger

DEBAT: Kontraproduktive knopskydninger har givet et kompliceret bevillingssystem med usikkerhed om uddannelsernes økonomi og kvalitet. En reform af systemet bør tage udgangspunkt i de tre F’er: Forenkling, forudsigelighed og faglighed. Det skriver Birgit Bangskjær, chefkonsulent i Akademikerne.

Bragt 29. januar - læs indlægget her

---------------------

DEA: Læringstaxameter giver øget kvalitet

DEBAT: Taxametersystemet bør udformes således, at det faglige niveau ikke udvandes. Det mener politisk chef i DEA, Jannik Schack, der desuden foreslår, at færdiggørelsestaxameteret udfases til fordel for det nye læringstaxameter, der motiverer elevernes faglige potentiale og belønner uddannelsesinstitutionerne.

Bragt 5. februar - læs indlægget her

--------------------

Professionshøjskoler: Det er altid værd at investere i kvalitet

DEBAT: Udfaldet af det kommende eftersyn af taxametersystemet kommer til at spille en vigtig rolle i regeringens ambition om at fremme kvalitet og studieintensitet på de videregående uddannelser. Det bliver en kunst at afstemme bevillinger og forventninger. Det skriver Harald Mikkelsen, formand for Danske Professionshøjskoler.

Bragt 5. februar - læs indlægget her

--------------------

Danske Universiteter: Kvalitet for alle pengene

DEBAT:Taxametersystemet er kun et bevillingssystem. Det er det system, som myndighederne bruger til at gøre uddannelserne billigere, mens man må fæste sin lid til andre instrumenter, hvis man vil øge kvaliteten. Det skriver Susanne Bjerregaard, direktør for Danske Universiteter.

Bragt 5. februar - læs indlægget her

--------------------

Per Stig Møller: Det er på tide at træde varsomt

DEBAT: Undervisningsområdet befinder sig i konstant forandring, og nu skal selve det økonomiske grundlag under vores videregående uddannelsesinstitutioner til debat. Vi har ikke brug for mere rabalder, men for rolig, målbevidst udvikling på alle niveauer. Det skriver Per Stig Møller, MF, formand for Udenrigsudvalget og tidligere minister.

Bragt 5. februar - læs indlægget her

---------------------

Dansk Erhverv: Kvalitet i uddannelser er også et job bagefter

DEBAT: På tværs af sektoren er der en bred enighed om et taxametersystem, der fremmer kvalitet. Der er mange bud i forhold til, hvordan vi kommer derhen, og uanset løsningen bør en del af målet være, at uddannelser skaffer jobs. Derfor har Dansk Erhverv spillet ind med et beskæftigelsestaxameter. Det skriver Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Bragt 19. februar - læs indlægget her

---------------------

Lærerstuderende: ”Fair Finansiering” giver høj kvalitet i uddannelser

DEBAT: Tilskuddene til uddannelserne bliver ikke brugt korrekt, fordi tilskudssystemet ikke fokuserer på kvalitet. Lærerstuderendes Landskreds var i 2014 med til at lave forslaget ”Fair Finansiering”, som giver konkrete forslag til forbedringer af tilskudssystemet. Det skriver Bob Bohlbro, formand for Lærerstuderendes Landskreds.

Bragt 19. februar - læs indlægget her

----------------------

Akademikerne: Forenkling, forudsigelighed og faglighed

DEBAT: I kvalitetsøjemed er det uholdbart, at basismidlerne er faldet. Akademikerne foreslår, blandt andet, at øge basisbevillingernes andel på universiteterne, mod at universiteterne forøger andelen af adjunkter. Sådan skriver Birgit Bangskjær, chefkonsulent i Akademikerne.

Bragt 19. februar - læs indlægget her

 

Forrige artikel Erhvervsuddannelse: Ingeniører skal lære af håndværkerne Erhvervsuddannelse: Ingeniører skal lære af håndværkerne Næste artikel S: Uddannelserne skal geare de studerende til arbejdsmarkedet S: Uddannelserne skal geare de studerende til arbejdsmarkedet