Dansk Erhverv efterlyser ansvarlige universiteter

DEBAT: Universiteterne vil have "frihed under ansvar". Men hvad nytter det, hvis de ikke leverer varen? Sådan spørger Jannik Schack Linnemann fra Dansk Erhverv i et debatindlæg.

Af Jannik Schack Linnemann.
Forskningspolitisk chef, Dansk Erhverv.

Det viser sig nu, at gabet mellem antallet af undervisningstimer på landets videregående uddannelser fortsat er enormt, og mange studerende kun får et absolut minimum af undervisning.

Og man undres. Hvad er det egentlig med de universiteter? På den ene side vil de i hidtil uset grad gerne bidrage til at få hjulene til at dreje rundt ved at udklække dygtige kandidater og skabe ny viden, som kan danne grobund for innovation og vækst. På den anden side kan man få det indtryk, at der er langt fra ord til handling.

Ekstra midler er pist væk
I 2009 blev Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne enige om at hæve de statslige taxameterbevillinger til universiteternes samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser med 12 procent eller omkring 5.000 kr. per studerende.

I alt en merbevilling på over 600 mio. kr. Det var en klog beslutning, som både universiteter, studerende og interesseorganisationer havde arbejdet på igennem flere år.

Men hvor blev de mange millioner af? Gransker man universiteternes egne opgørelser, skal man have luppen frem for at få øje på, at det økonomiske løft er blevet omsat til tilsvarende undervisnings- eller vejledningstimer.

Tillidskæden er knækket
For et par år siden anbefalede et internationalt evalueringspanel initieret af Helge Sander, at Folketinget skulle holde snor i universiteterne med en "højtillidsstrategi".

Den faldt ikke overraskende i særdeles god jord hos rektorerne. Her i Dansk Erhverv, hvor vi varetager interesser for de videntunge servicerhverv, kippede vi med flaget. For dette kunne være vejen frem i forhold til at få skabt de højtuddannede, som virksomhederne så hårdt har brug for, hvis hjulene skal dreje rundt.

Desværre er tillidskæden efterhånden ved at være noget rusten og på vej til at hoppe helt af den akademiske cykel. Ved festlige lejligheder er der ingen grænser for den universitære hyldest til det nærmest sakrale princip om "frihed under ansvar". Men hvad nytter det, hvis universiteterne ikke leverer varen?

Dét er en farlig vej at betræde, for det underminerer universiteternes troværdighed og det omgivende samfunds syn på universiteter som en vigtig samfundsinstitution og noget, som naturligt bør finansieres over skatten.

Tag nu ansvar!
Vi er ikke for godt kørende i Danmark, når det gælder undervisningstimer på en række fag - bløde såvel som hårde. Ifølge den europæiske Eurostudent-undersøgelse ligger Danmark på en 18. plads ud af 23 lande. Det må vi kunne gøre bedre. Men det kræver, at universiteterne kender deres besøgelsestid og tager ansvaret på sig.

Forrige artikel Kvalitetssystem eller kvalitetskultur? Næste artikel Ret og vrang i akkrediteringsarbejdet