Universiteterne må ikke blive deres egen ø

DEBAT: Det er vigtigt, at vi styrker sammenhængen mellem vores universitetsuddannelser og arbejdsmarkedet. Sådan lyder budskabet fra Jeppe Bruus, ordfører for forskning, innovation og videregående uddannelser hos Socialdemokraterne.

Af Jeppe Bruus (S)

Ordfører for forskning, innovation og videregående uddannelser

 

Universiteterne må ikke blive deres egen ø - de skal spejle det samfund, de er en del af. Det sker desværre i dag, at job i Danmark går tabt, fordi vi ikke uddanner dimittender med de efterspurgte færdigheder og kompetencer, samtidig med at vi uddanner andre dimittender til ledighed. Det skal vi lave om på.

 

Derfor skal vi styrke sammenhængen mellem vores universitetsuddannelser og arbejdsmarkedet. Og vi skal sørge for, at dem, der tager en videregående uddannelse, ikke alle sammen læser på universitetet. De studerende skal brede sig mere ud over hele paletten af videregående uddannelser, så flere eksempelvis anspores til at tage en uddannelse via vores erhvervsakademier.

 

Kvalitet og relevans er ikke modsætninger 

Som ny forskningsordfører er jeg blevet mødt med, at mit ønske om øget fokus på, hvordan man opsætter sit studie til arbejdsmarkedet, fjerner fokus fra arbejdet med at højne de akademiske færdigheder og kvaliteten. Det forstår jeg ikke. 

 

Kvalitet og relevans står ikke i et modsætningsforhold, men kan og skal tværtimod forenes. Både det private og offentlige arbejdsmarked higer efter selvstændige unge, der kan forholde sig kritisk og har et højt fagligt niveau. Derfor er det vigtigt, at de studerende rustes til at kunne omsætte en solid faglighed til ideer, innovation og vækst. Det er netop dét arbejdsmarkedet er ivrige efter. 

 

Kvalitet er det nye sort

Kvalitet bliver det nye sort i forårets uddannelsesdebat. I Socialdemokratiet forfølger vi de samme mål som de studerende. Nemlig at skabe de bedst mulige uddannelser, som også er jobrelevante - for det må da være enhver studerendes interesse at få en god uddannelse, som også giver mulighed for beskæftigelse efterfølgende?

 

Vi stiller skrapt på uddannelseskvalitet, fordi alle studerende, uanset uddannelsesretning og uddannelsesinstitution, skal udfordres til at nå deres højeste potentiale. Sammenlignet med andre lande har vi gode fysiske rammer, men der skal også skabes gode faglige studiemiljøer for alle. Og vi skal styrke niveauet - og nogle stedet også omfanget – af undervisningen.  

 

Med reformen af SU-systemet har regeringen styrket indsatsen for, at de studerende reelt studerer på fuldtid. Derfor fortjener de studerende også nu at få udfordringer og kvalitet i uddannelserne, der matcher et fuldtidsstudie og samtidig baner vejen til arbejdsmarkedet.

 

Regeringens kvalitetsudvalg har netop fremlagt sine bud på strukturelle ændringer af vores videregående udannelser. Det er Kvalitetsudvalgets bud. Ikke regeringens. Men der er mange gode og inspirerende tanker, som danner et godt grundlag for de diskussioner, som vi skal have om kvalitet og relevans, struktur og indhold. 

 

Vi inviterer nu både studerende, arbejdsmarkedsparter og universiteterne ind til bordet, når kvaliteten på de videregående uddannelser skal defineres og optimeres. Det er meningen, at alle parter skal høres, tage ansvar og glædes, når vi skal give uddannelseskvaliteten et løft.

Forrige artikel Stærkere fokus på bachelorarbejdsmarkedet Stærkere fokus på bachelorarbejdsmarkedet Næste artikel FA: Få styr på kvaliteten i undervisningen FA: Få styr på kvaliteten i undervisningen