Hver fjerde uddannelse dumper på fagligt niveau

NIVEAU: Akkrediteringsinstitutionen ACE Denmarks seneste tal viser, at hver fjerde undersøgte universitetsuddannelse det seneste år har et fagligt niveau, som er "kritisk lavt". Det kan betyde, at uddannelser må lukke.

En række af de danske universitetsuddannelser kan være i fare for at blive kasseret.

Det fremgår af Akkrediteringsinstitutionen ACE Denmarks seneste kvalitetstjek af 132 af landets i alt ca. 1.000 universitetsuddannelser. Tallene stammer fra institutionens to sidste såkaldte turnusrunder - fra henholdsvis sidste halvdel af 2010 og første halvdel af 2011.

ACE Denmark måler løbende alle universiteternes uddannelser på fem kriterier, hvor det ene forholder sig til, om de studerende når det niveau, uddannelsen lægger op til.

I den seneste omgang af kvalitetstjekket har en fjerdel af de undersøgte uddannelser således blot fået en såkaldt betinget godkendelse, og det skal ifølge ACE Denmarks direktør Anette Dørge Jessen tages meget alvorligt.

"Når anmærkningen er betinget, så er det altså, fordi den er kritisk. Det betyder, at det ikke er godt nok, og at man derfor får et til to år til at rette op på det. Hvis der ikke rettes op på det, så kan hammeren falde, idet Akkrediteringsrådet har mulighed for at lukke uddannelsen," siger hun til Altinget.dk.

Hun understreger dog samtidig, at de danske universitetsuddannelser generelt er af høj kvalitet.

"En blød tilgang"
ACE Denmarks kvalitetstjek af uddannelserne er den første af sin slags, og trods den kritiske anmærkning til en fjerdel af uddannelserne i den seneste turnus, så er der ifølge Anette Dørge Jessen tale om en relativ blød tilgang, hvor man med en betinget akkreditering netop giver universiteterne en chance for at rette op på kvalitetsproblemerne.

Direktøren tør dog alligevel godt at pege på, hvor nogle af de centrale problemstillinger opstår i forhold til uddannelsernes manglende faglige niveau.

"Det handler typisk om kandidatuddannelserne, hvor der kommer bachelorstuderende ind på overbygningen, der ikke har det faglige niveau, der skal til," siger hun og peger på, at en stor grad af valgfrihed for de studerende kan være med til at trække andelen af negative anmærkninger op.

"Der er så stor valgfrihed på flere af uddannelserne, at der er en risiko for, at de studerende sammensætter et forløb uden den nødvendige faglige progression. Vi oplever derfor, at de studerende eksempelvis forbliver på det samme niveau hele vejen igennem uddannelsen," siger hun.
Hun understreger imidlertid, at det ikke er valgfriheden i sig selv, der er et problem, men snarere det forhold, at den ikke er ledsaget af tilstrækkelig vejledning til de studerende.

Stort ansvar hos universiteterne
Ifølge Anette Dørge Jessen hviler der derfor også et stort ansvar på universiteterne. Direktøren mener således, at universiteterne i enkelte tilfælde selv er med til at skabe problemerne med det manglende faglige niveau i uddannelserne.

"Universiteterne lover nogle gange mere, end de kan holde. De laver en kompetenceprofil, hvor de beskriver, hvilke kompetencer den enkelte studerende skal opnå igennem uddannelsen. Det bliver så ikke i tilstrækkelig grad understøttet af de fag, der bliver udbudt," siger hun.

Universiteter: Lyder voldsomt
Formanden for Danske Universiteters rektorkollegium, Jens Oddershede, udtrykte torsdag over for Altinget.dk overraskelse over ACE Denmarks nye tal.

Jens Oddershede har imidlertid endnu ikke haft anledning til at nærstudere de konkrete tal, og han ønskede derfor ikke at udtale sig yderligere til Altinget.dk.

 

Forrige artikel Ny på tinge: Mette Bock Ny på tinge: Mette Bock Næste artikel Denne uge på Forskning og Innovation (43) Denne uge på Forskning og Innovation (43)