Uddannelsesleder: Det skurrer i ørerne, når unge fremstilles som ofre

Når mistrivselsdebatten skaber et unuanceret narrativ om, at de unge er angste og stressede, er det potentielt farligt, skriver Tulu Hansen.

Af Tulu Hansen
Uddannelsesleder, Nærum Gymnasium

"Det ved at gå helt galt med de unges mentale sundhed i Danmark". Det synes at være overskriften for en del af debatten om nutidens unge.

Mistrivselskrisen har skabt intens debat i de seneste år og har fyldt medierne og politiske dagsordner. Fra forskere til politikere og skolefolk, har en bred vifte af samfundssektorer udtrykt bekymringer om ungdommens tistand.

Den bredt favnende interesse for ungdommens mentale tilstand er ikke overraskende – der er vel ikke ret mange af os, der er uenige i, at et godt børne- og ungdomsliv er med at danne fundamentet, hvor man lærer at håndtere livet som voksen.

Ikke desto mindre er der noget i dele af debatten, der skurrer i ørerne. Et af de seneste eksempler på dette er TV 2-dokumentaren 'Presset Ungdom', som fremstiller hele ungdomsgenerationen som ofre for konkurrencestaten. Fremstillingen er ikke kun unuanceret, men potentiel farlig.

Vend fokus mod unges evner

Menneskelig trivsel hænger uløselig sammen med troen på egen formåen og handlekraft. Der kan være perioder kortere eller længere, hvor man kan virke handlingslammet – ung som voksen. 

{{toplink}}

Og det kan være særlig fortvivlende for børn og unge, da de ikke nødvendigvis har opbygget et erfaringsgrundlag, de kan trække på. Derfor er det helt centralt, at vi både som samfund og de voksne tæt på er i stand til at få øje på, hvad de unge kan på trods af det, der måtte stå i vejen.

Her kommer et udsagn fra en elev, som havde været stærkt udfordret gennem gymnasietid. Under en lille sludder ved studentermiddagen pointerede hun: "Jeg kunne tænke mig, at I havde spurgt mere ind til, hvad jeg kæmpede for – hvorfor jeg ikke gav op for længst?" Udsagnet satte nogle tanker i gang hos mig.

Det er måske på tide at reflektere over det samfundsnarrativ, der tegner de unges evner og formåen. Hvis det er en tanke værd, så er det blandt andet, fordi narrativer har det med at blive indlejret i menneskets selvforståelse.

Udtalelser som "de unge er angste," "de er stressede," "de er egoistiske" risikerer at fastlåse de unge i en identitetsopfattelse, som gør dem ud af stand til at handle.

Vi risikerer, at angsten, stressen eller egoismen bliver helt essentiel i de unges selvbilleder, hvor alt det andet, de også er, kan eller forsøger sig med, træder i baggrunden. Heri ligger også faren i en unuanceret debat.

Debatten er relevant, men forenklet

Lad det stå lysende klart: Debatten om ungdommens trivsel er yderst relevant. De mange stemmer i debatten er netop med til at belyse det komplekse, mangfoldige landskab, der præger ungdommens trivsel.

I øvrigt kan ungdomsuddannelserne nikke genkendende til flere aspekter af denne debat. Vi ser for eksempel en stigende andel af elever, der kæmper med diagnoser og psykiske problemer og udfordringer i overgangen fra børne- til ungepsykiatrien med lange ventetider.

Usikkerheden om adgang til professionel hjælp kan stå i vejen for at få hverdagslivet til at fungere for de unge. Det er klart, at der er behov for øget opmærksomhed på dette område. Det er også helt på sin plads at se på effekten af test, selvevalueringer, sociale medier og så videre.

Alligevel må man være på vagt over for en stærk forenkling, der reducerer en kompleks problematik til en enkelt årsag som for eksempel fremstilles i TV 2's dokumentar.

Ungdomslivet har mange udtryk. Der er både unge, der trives godt på alle områder, og unge, der kæmper med alvorlig mistrivsel. Der er også forskel på, hvor længe mistrivslen varer, og hvor hyppigt den opstår.

Uddannelsernes rolle

Dokumentaren efterlader et indtryk af, at ungdomsuddannelserne står helt afmægtig i forhold til en ungdomsgeneration, der er ved at kollapse. Det er næppe et dækkende billede af hverken tidens ungdom, deres trivsel eller skolens rolle.

Uddannelsessektoren spiller en afgørende rolle i at give de unge livsmod. Det kalder på en refleksion om, hvor har vi mulighed for at påvirke de unges liv på en meningsfuld måde.

{{toplink}}

Hvordan fungerer de deltagelses- og fællesskabsformer skolen tilbyder fagligt og socialt? Er der noget, der har ændret sig i denne sammenhæng? Hvilke rammer har vi for at tilbyde et miljø, hvor de unge kan engagere sig i verden omkring dem og væk fra sig selv?

Disse spørgsmål og overvejelser er ikke nye, dog kan svarene og handlemulighederne ændre sig fra tid til anden. Derfor forbliver de centrale i uddannelsespolitiske debatter og beslutninger.

Forrige artikel Forperson i Dansk Kunstnerråd: Fonde skal tage mere ansvar for klimabundlinjen i kulturen Forperson i Dansk Kunstnerråd: Fonde skal tage mere ansvar for klimabundlinjen i kulturen Næste artikel Kunsthåndværkere og designere: Interessen for spritnye tiltag forblænder fonde, mens udøvere og brugere betaler prisen Kunsthåndværkere og designere: Interessen for spritnye tiltag forblænder fonde, mens udøvere og brugere betaler prisen
Fonde har med vilje præget Københavns metro for altid

Fonde har med vilje præget Københavns metro for altid

Private fonde har lagt millioner af kroner i at få moderne kunstværker integreret i den nye metrolinje. Det kaldes banebrydende og spektakulært, og for fondene bag er det en helt bevidst prioritering at bruge store donationer til at sætte præg på det offentlige rum.