Organisationer til minister: Usunde fødevarer må ikke sælges som sunde

DEBAT: Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk opfordrer miljø- og fødevareminister, Esben Lunde Larsen (V), til at sørge for, at planerne om ernæringsprofilerne bliver “hevet op af syltekrukken og kommer ud i butikkerne”.

Af Henrik Nedergaard, Adm. direktør i Diabetesforeningen, Leif Vestergaard Pedersen, Adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse, Kim Høgh, Adm. direktør i Hjerteforeningen, Lars Pram, Direktør i Forbrugerrådet Tænk.

På hylderne i butikkerne kan du støde på proteinbarer, der bryster sig af at være propfyldt med proteiner og gode til at opbygge muskelmasse og styrke.

Det lyder godt, og der er da proteiner i proteinbarerne. Men ikke mere end i et stykke groft knækbrød med et par skiver mager ost på. Og vender du din proteinbar om og læser næringsindholdet, vil du lynhurtigt se, at indholdet af sukker i mange tilfælde er på niveau med de fleste kager.

At producenterne tydeligt anpriser deres varer som velegnede til muskelopbygning, når sukkerindholdet er så højt, er ikke fair eller ordentlig markedsføring. Men desværre er det formentligt lovligt.

De såkaldte ernæringsprofiler skulle ellers forhindre netop denne praksis. Da EU-forordningen om Ernærings- og sundhedsanprisninger blev vedtaget i 2006, var det hensigten, at der skulle indføres ernæringsprofiler. Ernæringsprofiler er et sæt retningslinjer, der opstiller øvre grænseværdier for indholdet af sukker, salt og mættet fedt, for at fødevareproducenterne må anprise deres varer for sunde egenskaber.

Profilerne er i realiteten opgivet
Formålet var at forhindre, at usunde madvarer blev markedsført som sunde. Eksempelvis skulle det ikke være tilladt at anprise mælkechokolade på grund af et højt indhold af kalcium, der er godt for knoglerne, når mælkechokolade på grund af et højt sukkerindhold overordnet set er et usundt produkt.

Men mens anprisningerne altså nu kan fejre 10 års jubilæum, er de tilhørende ernæringsprofiler i realiteten opgivet, og der er brug for politisk handling nu.

Forbrugerrådet Tænk har sammen med danske forbrugere som en del af kampagnen ”Ærlig snak eller ren salgsgas?” været rundt i butikker og supermarkeder og har desværre fundet flere eksempler på, at virksomhederne markedsfører usunde fødevarer med sunde egenskaber. Lige netop det, som ernæringsprofilerne skulle forhindre.

Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk opfordrer derfor nu miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen til at sørge for, at planerne om ernæringsprofilerne bliver hevet op af syltekrukken og kommer ud i butikkerne.

Ministeren har for nylig udtalt, at han er skeptisk overfor øget brug af anprisninger, hvilket vi bakker fuldt op om, og vi fire organisationer vil hermed opfordre ham til at kæmpe for ernæringsprofilerne og for, at forbrugerne kan få mere klar og retvisende information i supermarkedet.

Forbrugerne risikerer at blive vildledt uden ernæringsprofilerne. Det kan udfordre folkesundheden, hvis forbrugerne bliver narret til at købe usunde varer i forventning om, at de er til gavn for vores sundhed.

Forrige artikel Miljøchef: Vi er på vej mod en god balance Miljøchef: Vi er på vej mod en god balance Næste artikel Greenpeace: Lunde Larsen stiller sig på den forkerte side i Kattegat Greenpeace: Lunde Larsen stiller sig på den forkerte side i Kattegat