Ø-mærket skal ikke udbygges

DEBAT: Ø-mærket skal ikke differentieres eller udbygges. Det vil skade Ø-mærkets troværdighed, siger dagens debattør, Kirsten Lund Jensen.

Af Kirsten Lund Jensen
Teamleder i Landbrug og Fødevarer Økologi

Den 1. marts arrangerede Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, et offentligt møde, hvor den nyeste økologiforskning blev præsenteret, og hvor en række forskere samt Landbrug & Fødevarer, FDB og Økologisk Landsforening efterfølgende debatterede resultaterne.

Vejen frem for økologien er, at Ø-mærket skal kunne differentieres og udbygges. Det blev Altinget.dks konklusion på baggrund af økologimødet. Men den konklusion fra mødet kan jeg ikke genkende. Faktisk var det i mine øjne lige omvendt.

Jeg mener ikke, det handler om at Ø-mærket skal differentieres eller udbygges med en særlig øko-plus-udgave. Ø-mærkets troværdighed står og falder med, at mærket over for forbrugerne repræsenterer et fast højt kvalitetsniveau. Og jeg kan ikke se, at branchen eller forbrugerne har nogen interesse i, at der bliver sat spørgsmålstegn ved den position med en A-, B- eller C-version af mærket.

Jeg synes, det er helt fint, hvis den enkelte virksomhed lægger branding oven i Ø-mærket. Det vil sige, at de i deres markedsføring og storytelling fremhæver, hvis de har gjort noget ekstra med deres produkt.

Jeg har heller ikke noget problem med, at producenterne går sammen og laver helt særlige tiltag i produktionen, som kan tilføre merværdi til de økologiske produkter. Ligesom et mærke, som erhvervet selv sørger for, er en mulighed.

I denne debat er det også vigtigt at slå fast, at økologien jo hele tiden udvikler sig. Det vil sige, når forbrugerne køber varer med Ø-mærket på, er det ikke ensbetydende med, at Ø-mærket repræsenterer et produkt, der ikke kan blive bedre. Forbrugerne skal altid kunne stole på den høje kvalitet og den miljøvenlige produktion. Men økologien udvikler sig hele tiden. Eksempelvis i forhold til at øge naturværdien på de økologiske bedrifter og skabe en klimavenlig produktion. Og den udvikling skal mærket kunne indeholde, uden at det konstant skal udbygges.

Forrige artikel Vi må ikke falde for landbrugets dødskampretorik Vi må ikke falde for landbrugets dødskampretorik Næste artikel Stor chance for det danske EU-formandskab Stor chance for det danske EU-formandskab