L&F: Nationale Ø-mærker gavner eksporten

DEBAT: Private økologi-mærker vil vinde frem, hvis de nationale mærker udfases, og det vil skade dansk eksport, skriver Landbrug & Fødevares økologichef, Kirsten Lund Jensen.

Af Kirsten Lund Jensen
Økologichef, Landbrug & Fødevarer

I Landbrug & Fødevarer ser vi med stor alvor på eventuelle tanker fra EU om at afskaffe nationale økologimærker.

Det drejer sig ikke kun om at få lov at holde liv i det danske Ø-mærke, som har været det absolut mest succesrige og troværdige mærke på fødevareområdet overhovedet.

Det handler faktisk også om at sikre en smidig samhandel på tværs af grænser - til gavn for danske virksomheders eksportadgang til de økologiske markeder.

Private mærker vil fordyre eksporten 
EU-logoet har langt fra opnået tilstrækkelig positionering på disse markeder til at kunne stå alene, og en udfasning af de nationale logoer vil blot give en endnu stærkere platform til de private økologimærker.

Mærker, som findes i adskillige udgaver i mange EU-lande, og som står for forskellige varianter af EU-økologi plus mere eller mindre kendte ekstrakrav til produktionen.

For de danske økologiske virksomheder vil øget brug af private økologimærker frem for nationale logoer betyde øgede omkostninger til certificering og overholdelse af særkrav i forbindelse med eksport.

I modsætning hertil er det netop muligt at få fx det tyske Biosiegel på alle økologiske produkter, der lever op til EU´s økologiregler. Derfor er det klart en fordel for vores økologiske eksportvirksomheder, at det er en kombination af Biosiegel og EU-logoet, der giver adgang til de tyske supermarkedshylder, fremfor at det bliver et privat tysk økologimærke sammen med EU-logoet, der er adgangsbilletten.

Dansk succeshistorie 
Vores vurdering i Landbrug & Fødevarer er derfor, at en udfasning af de nationale logoer på nuværende tidspunkt derfor vil være et tilbageslag, som hverken fremmer overskueligheden for den økologiske forbruger eller varernes frie bevægelighed på det indre marked.

Og hertil kommer så den absurditet, det vil være at begrave det mest succesfulde mærke på det danske fødevaremarked til dato.

Et mærke, som de sidste 25 år har bidraget til at sikre opbygningen af det stærkeste marked i verden for salg af økologiske produkter.

Vejen frem til at styrke EU-logoet, mener vi derfor, er, at Kommissionen sætter seriøst ind på at øge kenskab og troværdighed omkring mærket. Ikke at forbyde noget, som faktisk fungerer rigtig godt.

Forrige artikel Efterlysning: Danske kriterier for bæredygtig biomasse Efterlysning: Danske kriterier for bæredygtig biomasse Næste artikel Danske kriterier for bæredygtig biomasse bør søge britisk inspiration Danske kriterier for bæredygtig biomasse bør søge britisk inspiration