Grøn vækst kræver madkultur!

DEBAT: Hvis fødevare- og landbrugsbranchen i fremtiden ønsker grøn vækst, skal der større fokus på danskernes madkultur, mener Judith Kyst, formand for Madkulturen. Hun efterlyser flere initiativer, der kan styrke danskernes engagement og viden om råvarer, madhåndværk og madkultur.

Af Judith Kyst
Formand for Madkulturen

Madkulturen blev sat i verden i 2011 for at arbejde for bedre mad til alle. Det en stor mundfuld, og derfor har vi også nedbrudt den overordnede målsætning i fire konkrete fokusområder:

· Bedre mad til næste generation
· Bedre mad i en fart
· Bedre mad til mange
· Bedre mad med regional forankring

Madkulturen arbejder ud fra en helhedsbetragtning, hvor bæredygtighed og grøn vækst er en naturlig og integreret del i alle fire fokusområder. Men især inden for bedre mad med regional forankring ser jeg både resultater og muligheder. Madkulturens indsats inden for bedre mad med regional forankring bliver varetaget fra vores afdeling i Hirtshals. Herfra sætter vi et helt særligt fokus på Danmarks skatkammer af fisk og skaldyr.
 
Spis mere fisk!
Jeg ser gerne, at flere af vores dejlige fisk og skaldyr ender på middagsbordene rundt om i de danske hjem. Det kræver, at flere forbrugere vil spise fisk og skaldyr oftere, end vi gør i dag - og for eksempel fravælge bøffer, der har sejlet over de syv verdenshave. Det kræver, at dagligvarebutikkerne kan og vil skabe en forretning baseret på friske fisk og skaldyr. Og endelig kræver det, at vi bliver ved med at udvikle fiskerisektoren og for eksempel MSC- certificerer flere dele af erhvervet. Fiskeri af østers og blåmuslinger i Limfjorden er for eksempel blevet MSC-certificeret for nylig. Det styrker den grønne vækst.
 
Grøn vækst kræver initiativ
Hvis vi i fremtiden ønsker grøn vækst inden for fiskeri- og landbrugssektoren, skal vores madkultur højere op på dagsordenen. For har vi ingen madkultur, så har vi intet at tilbyde og intet at videreudvikle. I den sammenhæng er den vigende søgning til de fødevarefaglige uddannelser og de manglende børn i vores private køkkener en alarmerende konstatering. Dette faktum kan få helt afgørende betydning for mulighederne for at rekruttere arbejdskraft til fødevareerhvervet på langt sigt - og det kan i fremtiden resultere i mangel på innovation i fødevarebranchen og dermed også, at den grønne vækst går i stå.
 
Hos Madkulturen ønsker vi fortsat grøn vækst, og derfor har vi travlt med at sætte fokus på vores madkultur. For at engagere vores børn mere har vi netop skudt Madkamp 2012 i gang. Her skal skoleklasser, der har hjemkundskab, dyste om at skabe en fantastisk ret med danske kvalitetsæbler. Og undervejs får de en masse viden om den danske æblekultur, og mon ikke de vil bruge æblerne på nye måder og i nye retter? Et sådant initiativ er afgørende for at øge interessen for vores råvarer, vores madhåndværk og vores madkultur. Og måske er det kimen til ny grøn vækst?

Forrige artikel Frandsen: Vi har brug for fælles visioner og ambitioner Frandsen: Vi har brug for fælles visioner og ambitioner Næste artikel Fokus tilbage på kerneforretningen Fokus tilbage på kerneforretningen