Europæiske socialdemokrater: EU accepterer lappeløsninger for dyrevelfærden

Europa-Parlamentet missede i januar en gylden mulighed for at forbedre dyrevelfærden på tværs af EU. Det er på tide, at vi kommer den uværdige dyretransport til livs, skriver europaparlamentarikerne Niels Fuglsang og Jytte Guteland.

Af Niels Fuglsang (S) og Jytte Guteland (Socialdemokraterna, Sverige)
medlemmer af Europa-Parlamentet

Hvert år transporteres omkring halvanden milliard levende dyr på tværs af EU’s grænser eller til et tredjeland for at blive slagtet. Flere millioner af disse ender på meget lange og uværdige transporter med slemme forhold.

I Europa-Parlamentet har vi fået indblik i transporterne af flere eksperter og dyrlæger, der kan fortælle mange historier om både bil- og skibstransporter, hvor dyrene står i deres eget afføring, bliver stressede af de høje lyde, mangler mad og vand, eller har svært ved simpelthen bare at stå op på grund af pladsmangel eller dårlige forhold, der ikke er tilpasset de konkrete dyr.

Man behøver ikke være raketforsker for at forstå, hvilken udsat situation det sætter dyrene i på så lange transporter.

Der bør være en tidsgrænse for dyretransport

For os europæiske socialdemokrater står det helt klart, at disse dyretransporter må stoppe, og at medlemslandene ikke må lukke øjnene for forholdene på mange af de grænseoverskridende transporter.

I januar stemte vi så om Parlamentets nye anbefalinger til bedre dyretransporter. I de anbefalinger har vi arbejdet efter nogle afgørende vigtige grundprincipper.

For det første vil vi have en maksimal tidsbegrænsning på otte timer for alle dyretransporter.

For søtransport foreslog vi en tidsbegrænsning på 24 timer. Desværre lykkedes vi ikke med at få Europa-Parlamentet med på alt dette, hvor mange konservative kræfter slet ikke har forstået problemets omfang.

Forbyd transport af drægtige og ufravænnede dyr

Vi har også foreslået at indføre strengere regler for transport af drægtige dyr. De drægtige dyr er langt mere sårbare, især fordi hårdhændet transport kan resultere i abortering eller for tidlig fødsel af unger, der ikke kan overleve selv.

Derfor vil vi have et forbud mod at transportere drægtige dyr før den sidste tredjedel af dyrets drægtighed. Desværre har det også her været svært at overbevise et flertal af vores europæiske kolleger.

Endelig har vi præsenteret et krav om, at transport af ufravænnede dyr, der er under 35 dage gamle, skal forbydes.

Eksperter har gjort det klart, at ufravænnede dyr ikke er egnede til transport, fordi de ikke selv har lært at spise og drikke, og transporterne derfor kan risikere at udsætte dem for tørst og unødigt stress.

I Parlamentet har vi nu langt om længe fået indført, at dette forbud gælder for kalve, men vi mener, at det burde gælde for alle dyr.

Lad os få fælleseuropæisk lovgivning

For os er det ubegribeligt, hvordan mange af vores kolleger har stillet sig tilfreds med lappeløsninger.

Europa-Parlamentet havde for første gang en stor chance for reelt at forbedre dyrevelfærden på tværs af kontinentet, men missede på flere punkter den gyldne mulighed i januar. Det ser vi alvorligt på.

Vi kommer derfor til at fortsætte kampen frem til 2023, hvor Kommissionen har forpligtet sig på at introducere ny, bindende lovgivning for dyretransporter.

I Danmark og Sverige er vi langt hen ad vejen gode til dyrevelfærd. Det er desværre ikke tilfældet hos alle vores naboer, og slet ikke på transporten imellem. Derfor skal vi have ny, ens og ambitiøs lovgivning for alle.

Forrige artikel Økologisk Landsforening: Fokus på mere for mindre presser ikke blot dyrene, men også klimaet Økologisk Landsforening: Fokus på mere for mindre presser ikke blot dyrene, men også klimaet Næste artikel Fødevareforbund: Stop mistænkeliggørelse af landbrugets fonde Fødevareforbund: Stop mistænkeliggørelse af landbrugets fonde