Krav om 8 timers transport er en symbolsk markering

DEBAT: Tidl. justitsminister Lene Espersens (K) krav om 8 timers transport for dyr får ingen stor praktisk betydning, mener Ole Münster.

Af Ole Münster,
Direktør i Dyrenes Beskyttelse

Justitsministeren stiller krav om maksimal transporttid på 8 timer for slagtedyr. Dermed er alt klart til de kommende forhandlinger om revisionen af EU's forordning om transport af levende dyr.

Men det er ikke. For kravet gælder kun slagtedyr, dvs. dyr der transporteres fra stalden til slagtning. Det krav er kun en symbolsk markering.

Millioner af dyr bliver ikke transporteret til slagtning.

Gælder ikke avlsdyr
Danmark alene transporterer hvert år over 4 mio. smågrise til opfedning i andre lande, og her er transporten meget længere end 8 timer. Disse svin bliver overhovedet ikke beskyttet af kravet.

Der er igen ved at blive transporteret sødmælkskalve til Holland. Kalvene vil overhovedet ikke blive berørt af kravet.

Men kravet må da så hjælpe de dyr, der transporteres til slagtning? Svaret er nej.

Langt de fleste dyr til slagtning bliver transporteret i kortere tid end 8 timer. I dag bliver slagtesvinene transporteret direkte til slagteri, og det er en transport, der ofte ikke varer mere end 4 timer. Så de bliver ikke berørt af kravet.

Danmark eksporterede ca. 200.000 søer til slagterier i Tyskland i 2007. Her hjælper kravet om 8 timer ikke meget, hvis det ikke samtidig kombineres med et krav om, at det skal være forbudt at omlæsse søerne. Et krav, som den tidligere justitsminister Lene Espersen har afvist.

8-timers-krav nulstilles i samlestald
I dag er der allerede et krav om maksimal transporttid på 8 timer, men dette krav er ikke meget værd. Når soen har været 6 timer i en samlestald under kummerlige forhold, så kan soen igen transporteres i 8 timer. Kravet om 8 timer nulstilles, om man så må sige. Søerne vil ikke blive berørt af kravet om maksimal transporttid på 8 timer uden et forbud mod omlæsning.

Kravet om 8 timers transport af slagtedyr ser altså fint ud på papiret. Men i den virkelige verden er det ikke meget bevendt.

I 2004 brød EU's forhandlinger om maksimal transporttid for levende dyr sammen. Den danske justitsminister var den eneste minister i EU, der stemte for maksimal transporttid på 8 timer for alle dyr - og ikke kun slagtedyr. Alle andre var imod.

Stor udfordring til Brian Mikkelsen
Udfordringen er derfor stor. Mishandlingen af dyrene på de europæiske landeveje skal stoppes nu med den reviderede forordning om transport af levende dyr. Det sker ikke ved en symbolsk markering. Der er en stor opgave for den nye justitsminister i at fremlægge dokumentation, der skal til for at få sat en maksimal tidsgrænse. Og ministeren skal indgå alliancer med de lande i EU, der som Danmark vil beskytte dyrene under transport. Det kræver et stort politisk arbejde.

Forrige artikel Regeringen afhængig af landbrugets klimaindsats Regeringen afhængig af landbrugets klimaindsats Næste artikel Dansk Energi: Landbrugets CO2-politik holder ikke