Her er den grønne del af finansloven

DOKUMENTATION: Regeringen og Enhedslisten er enige om finansloven for 2013. Læs her den del af aftalen, som handler om miljø, energi, fødevarer og transport.

Styrket miljø og grønne arbejdspladser

Danmark er i gang med en ambitiøs grøn omstilling. Der er allerede igangsat omfattende indsatser på energiområdet, inden for klimatilpasning, grøn teknologi og i forhold til vandmiljø og natur.

Med energiaftalen fra foråret 2012 er den mest omfattende og ambitiøse grønne omstilling af energiforsyningen i verden igangsat. Aftalen sikrer, at den vedvarende energi udbygges massivt med bl.a. store havvindmølleparker på Kriegers Flak og Horns Rev. Investeringerne på energiområdet forventes at udgøre 90-150 mia. kr. frem mod 2020. Der afsættes 2,7 mia. kr. på finansloven i 2013-16 til udmøntning af energiaftalen. Samtidig er der i 2013 afsat i alt 576 mio. kr. til forskning i fremtidens energisystemer.

Også med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2013 tages der store skridt mod et grønnere Danmark. Investeringer i klimatilpasning for 2,5 mia. kr. og nye og mere fleksible regler for klimatilpasning vil medvirke til at håndtere den fremtidige udfordring fra kraftigere skybrud. Samtidig er der skabt bedre rammer for, at regionerne kan investere i energiforbedringer i sygehusbyggerier via en lånepulje på 1 mia. kr. Desuden er der afsat i alt 318 mio. kr. i perioden 2013-2015 til kommunernes indsats for mere natur og bedre vandmiljø.

Den ambitiøse linje er tilsvarende båret igennem med udmøntningen af forskningsreserven for 2013. Der er således afsat yderligere 180 mio. kr. til grønne forsknings- og udviklingsformål i 2013, herunder økologi.

Regeringen har nedsat Natur- og Landbrugskommissionen, som kommer med anbefalinger til en bæredygtig grøn fødevaresektor samt en styrket natur-, vandmiljø- og klimaindsats. Desuden har regeringen nedsat et Ministerudvalg for ny Erhvervs- og Vækstpolitik, ligesom regeringen vil præsentere en klimaplan, der peger frem mod reduktion af udledningen af drivhusgasser med 40 pct. i 2020.

I forlængelse af disse ambitiøse grønne satsninger er regeringen og Enhedslisten enige om at afsætte i alt 1,5 mia. kr. til initiativer, som bidrager til et bedre udbytte af vore grønne erhvervsmæssige styrker og potentialer, udbygning af en grøn kollektiv trafik og dermed til den grønne omstilling. Indsatsen sigter på at styrke en grøn omstilling, der mindsker ressourcebelastningen, fremmer den økologiske omstilling, reducerer energiforbruget og skaber nye grønne jobområder.

Danmark har stærke kompetencer inden for grøn teknologi, men vi skal blive bedre til at omsætte gode ideer og projekter til konkurrencedygtige løsninger og dermed arbejdspladser.

Det gælder fx den danske fødevaresektor, der indenfor økologi har et potentiale for øget produktion og eksport, samt grøn miljøteknologi med bedre ressourceudnyttelse, nye innovative energiteknologier og økologisk byggeri. Samtidig vil en grønnere kollektiv trafik være mere attraktiv for brugerne, reducere forureningen samt bidrage til målet om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændstoffer.

Grøn omstilling og beskæftigelse
De kommende år forventes stigende global efterspørgsel efter løsninger, der kan mindske miljøbelastningen, reducere energiforbruget og sikre effektiv og bæredygtig ressourceudnyttelse.

Danske virksomheder har stærke kompetencer på disse områder, ligesom den danske fødevaresektor har en stærk position på de globale markeder og i international sammenhæng er langt fremme i udviklingen af bæredygtige produktionsformer.

Regeringen og Enhedslisten er enige om at gøre en aktiv indsats for at omsætte disse danske styrkepositioner til fremgang og nye arbejdspladser. Samlet afsættes 220 mio. kr. i 2013:

  • Der afsættes i alt 85 mio. kr. i 2013 til en særlig, offensiv indsats for at få del i de voksende globale markeder for grønne løsninger. Indsatsen målrettes udvikling, demonstration og eksport på områder med danske styrkepositioner. Det kunne fx være miljørenovering af skibe, bedre udnyttelse af affaldsressourcer samt udvikling af vandteknologi.
  • Der afsættes 40 mio. kr. i 2013 til etablering af en grøn omstillingsfond, der kan understøtte forretningsudvikling, produktion, salg og markedsføring af grønne produkter.
  • Der afsættes 60 mio. kr. i 2013 til understøttelse af fremgang og grøn omstilling i fødevaresektoren. Puljen skal bidrage til fremdrift i udviklingen af bl.a. nye bæredygtige produktionsformer og -teknologier, fx økologi og dyrevelfærd.
  • Der afsættes 15 mio. kr. til at yde tilskud til et grønt iværksætterhus, der skal medvirke til, at iværksættere kan overkomme udfordringer, der er forbundet med at starte virksomheder indenfor bæredygtig produktion.
  • Der afsættes 20 mio. kr. til bl.a. lokalt forankrede samarbejdsprojekter, der understøtter oplysning om og formidling af viden om grøn omstilling mv. samt etablering af et bedre vidensgrundlag.

Mere og bedre grøn teknologi
Regeringen og Enhedslisten er enige om at styrke forskning og udvikling af teknologier, der kan medvirke til at skabe danske teknologivirksomheder på det grønne område. De nye teknologier kan samtidig bidrage til fx lavere miljøbelastning, reduceret energiforbrug og bedre ressourceudnyttelse samt fremme omstilling til vedvarende energi og grønne arbejdspladser.

Samlet afsættes 145 mio. kr. i 2013:

  • Der afsættes yderligere 65 mio. kr. i 2013 til styrkelse af miljøteknologier i regi af Miljøministeriets teknologiindsatser, herunder 20 mio. kr. til økologisk byggeri.
  • Der afsættes 50 mio. kr. i 2013 til en særlig målrettet forsknings- og teknologi indsats for bæredygtig fødevareproduktion.
  • Der afsættes 30 mio. kr. i 2013 til fremme af nye energiteknologier i regi af Klima-, Energi- og Bygningsministeriets teknologiindsatser, herunder 25 mio. kr. til solceller og brint.

Herudover afsættes 25 mio. kr. til forskning, udvikling og demonstration inden for energieffekiv transport. Midlerne udmøntes i et samarbejde mellem Det Strategiske Forskningråd og Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram. Indsatsen finansieres med 15 mio. kr. fra bevillingen på forslaget til finanslov for 2013 til Det Strategiske Forskningsråds program vedrørende fremtidens energisystemer og 10 mio. kr. fra bevillingen på forslaget til finanslov for 2013 til Det Energiteknologiske Udviklings- og demonstrationsprogram.

I sammenhæng med udmøntningen af forskningsreserven betyder det, at indsatsen for grøn forskning og teknologiudvikling på miljø-, fødevare- og energiområdet styrkes markant.

Flere energibesparelser
Regeringen og Enhedslisten er enige om at understøtte gennemførelse af energirenoveringsprojekter i den offentlige bygningsmasse og den almene boligsektor. Projekterne mindsker energiforbruget og giver dermed også lavere energiomkostninger. Samlet afsættes 45 mio. kr. i 2013.

  • Der afsættes 15 mio. kr. i 2013 til energirenovering af offentlige kontorejendomme med de laveste energistandarder. Det forventes, at der i forlængelse heraf vil kunne iværksættes yderligere brugerfinansierede rentable energiinvesteringer på 5 mio. kr.
  • Der afsættes yderligere 5 mio. kr. i 2013 med henblik på at analysere erfaringer med anvendelsen af ESCO og udbrede kendskabet til modellen. Modellen kan bidrage til at overvinde barrierer for gennemførelse af rentable energirenoveringsprojekter, fx som følge af manglende information eller kapital.
  • Der afsættes 5 mio. kr. til erfaringsopsamling og formidling om energi.
  • Der afsættes 20 mio. kr. til en særlig energisparepulje målrettet den almene boligsektor. Med puljen kan boligorganisationer og -afdelinger søge støtte til udarbejdelse af energihandlingsplaner og til forsøgsprojekter vedr. nye måder til at opnå energiforbedringer.

Grønne kautioner
Pengeinstitutterne har siden finanskrisen strammet kreditgivningen, og der er eksempler på, at det kan være vanskeligt at få finansieret investeringsprojekter. Det gælder særligt for små og nystartede virksomheder og ikke mindst på det grønne område.

Regeringen og Enhedslisten vil skabe bedre vilkår for små og mellemstore virksomheders finansiering af nye grønne investeringer. Det gælder både for virksomheder, der ønsker at investere i fx udvikling og produktion af grøn teknologi, men også for virksomheder, der ønsker at integrere og anvende grøn teknologi i deres produktion.

Der etableres inden for en ramme på 50 mio. kr. en særlig grøn kautionsordning. Bevillingen vil muliggøre grønne investeringer for i alt 250-300 mio. kr.

Der resterer midler på 150 mio. kr. i 2014 og 30 mio. kr. i 2015 til senere udmøntning på det grønne område efter aftale mellem regeringen og Enhedslisten.

Grønnere kollektiv transport
Regeringen og Enhedslisten er enige om, at den kollektive transport skal gøres grønnere og være et bedre alternativ til individuel transport. Der skal gennemføres en særlig indsats for at forbedre tilgængeligheden af tog og stationer samt øge elektrificering af jernbaneinfrastrukturen.

  • Der afsættes i alt 650 mio. kr. i perioden 2013-2018 til elektrificering af jernbanestrækningen mellem Køge N og Næstved. Elektrificeringen bidrager både til at reducere rejsetiden og mindske forurening fra jernbanetrafikken. I sammenhæng med en ny bane strækning fra København over Køge til Ringsted forbedres den kollektive transport mellem København og en række byer på Midt- og Sydsjælland markant.
  • Der afsættes 25 mio. kr. til forbedring af tilgængeligheden på togstationer ved etablering af elevatorer og andre initiativer, der øger togtrafikkens tilgængelighed.

Initiativerne vil medvirke til at skabe bedre vilkår for togrejsende og bidrager til at gøre den kollektive trafik mere attraktiv.

Initiativerne skal ses i sammenhæng med Transportministeriets strategiske analyser om bl.a. bedre mobilitet i hovedstadsområdet samt Trængselskommissionens arbejde.

Pulje til grøn omstilling og beskæftigelse
Der afsættes en pulje på i alt 200 mio. kr. fordelt med 100 mio. kr. i 2013 og 100 mio. kr. i 2014. Midlerne i puljen målrettes indsatser, der understøtter den grønne omstilling og fremmer beskæftigelsen. Puljen udmøntes af aftaleparterne bag Finansloven for 2013.

Mere dyrevelfærd
Regeringen og Enhedslisten er enige om at gøre en ekstra indsats for foreningsarbejdet for dyrevelfærd med henblik på at fremme dyrevelfærd for både kæledyr og herreløse dyr.

Der afsættes yderligere 3,5 mio. kr. årligt i 2013-2016 til Dyrevelfærdspuljen.

Lavere afgift på elvarme
Afgiften på elvarme er væsentlig højere end afgifterne på brændsler som fx olie og naturgas. Der anvendes mere og mere vedvarende energi til fremstilling af el, og et større forbrug af el til varme vil være til gavn for indpasning af el fra vindmøller i energiforsyningen. Aftaleparterne er på den baggrund enige om at lempe afgiften på elvarme, så den svarer til de øvrige energiafgifter. 

Afskaffelse af fedt og sukkerafgifterne mv.
Fedtafgiften og udvidelsen af den såkaldte sukkerafgift er blevet kritiseret for at forhøje forbrugerpriserne, forøge virksomhedernes administrative omkostninger og bringe danske arbejdspladser i fare. Samtidig har erhvervslivet givet udtryk for, at det bliver vanskeligt for de danske virksomheder at få danske medarbejdere til at arbejde i udlandet i en periode, hvis den vedtagne stramning af beskatningen af fuldt skattepligtiges udenlandske arbejdsindkomst gennemføres.

Aftaleparterne er på den baggrund enige om at annullere den planlagte udvidelse sukkerafgiften og afskaffe fedtafgiften. Afgifterne på fedt og sukker vejer tungere i budgettet hos de lavere indkomster. Derfor vil en afskaffelse af afgifterne også bidrage til en bedre social profil.

Samtidig føres beskatningen af fuldt skattepligtiges udenlandske arbejdsindkomst tilbage til de tidligere regler. Dermed vil personer, der er fuldt skattepligtige i Danmark, også fremadrettet få et nedslag i skatten på lønindkomst erhvervet under ophold i udlandet i mindst 6 måneder.

Afskaffelsen af fedt og sukkerafgifterne mv. og den lavere afgift på elvarme vil samlet set sænke virksomhedernes administrative omkostninger. Med aftalen lempes afgifterne i alt med 2,4 mia. kr. i varig virkning. Aftaleparterne er enige om at afgiftslempelserne finansieres fuldt ud ved dels en sænkning af personfradraget med 900 kr. (700 kr. for børn og unge under 18 år) og dels en stigning i bundskatten på 0,19 pct.-point. Som følge af stigningen i bundskatten gennemføres en tilsvarende forhøjelse af det skrå skatteloft for personlig indkomst fra 51,5 pct. til 51,7 pct. Afskaffelsen af fedt og sukkerafgifterne og den lavere afgift på elvarme forventes at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,03 pct.-point. Inklusiv sænkningen af personfradraget og stigningen i bundskatten skønnes indkomstforskellene målt ved Ginikoefficienten at blive reduceret med ca. 0,02 pct.-point.

Hertil kommer virkningen af den supplerende grønne check, som blev indført som kompensation til lavindkomstgrupperne for afgiftsstigningerne på finansloven for 2012. Den supplerende grønne check får virkning fra 2013 og fastholdes uændret, selvom sukkerafgiften fjernes.
Dermed kan den samlede virkning på indkomstfordelingen opgøres til et fald på 0,05 pct.-point målt ved gini-koefficienten, hvilket medfører mere økonomisk lighed i samfundet.

Forrige artikel Aftale afskaffer fedt- og sukkerafgiften Næste artikel Denne uge på Fødevarer (46) Denne uge på Fødevarer (46)