COOP: Symbolpolitik gør os ikke sunde

DEBAT: Detailhandlen har et stort ansvar for danskernes sundhed, men kan ikke løfte opgaven alene. Politikerne må på banen med en ambitiøs plan, der handler om andet og mere end symbolhandlinger, skriver ansvarlighedsdirektør i Coop Anna Lise Mortensen.

Anna Lise Mortensen
Ansvarlighedsdirektør i Coop 

”Hvis bare detailhandlen fik matador-mix væk fra kassen”. ”Hvis bare politikerne fik afgiften på nødder sat ned”.

Debatten om, hvordan vi styrker sundheden og bæredygtigheden i Danmark, handler alt for ofte om mindre symbolhandlinger, som ’nogle andre’ end os selv skal få styr på. Sandheden er, at mens symbolhandlinger kan være gode til at skabe debat, er det ikke dem, der reelt skaber resultater. Der skal noget mere grundlæggende til – og vi skal løfte opgaven sammen.

I Coop er vi glade og stolte over at sælge dagligvarer til over fem millioner danskere hver uge. Det siger næsten sig selv, at med sådan en indflydelse på danskernes middagsborde, har vi også et ansvar for at fremme kvalitet og sundhed.

Detailhandlen gør meget
Vi skal først og fremmest sikre et godt udvalg af gode og sunde produkter, men jeg mener faktisk også, at vi har et større ansvar end det. Folkeoplysning om sundhed har været en del af den måde, vi driver virksomhed på, siden de første brugsforeninger opstod.

Oplysning om sundhed har blandt andet sket i Samvirke i gennem de sidste 85 år. Vi udviklede madpyramiden til de danske forbrugere, var først med økologien, indførte nøglehulsmærket i Danmark, og vi har altid været i front, når det gælder om at fjerne skadelig kemi fra produkterne. Og det er blot nogle få eksempler.

Så i Coop synes vi, at detailhandlen kan – og skal – gøre meget. Det samme skal de danske politikere, som på tværs af ministerier må skrue en sammenhængende og ambitiøs plan sammen, der handler om andet og mere end symbolhandlinger.

Sundheden i Danmark afhænger ikke af et stykke chokolade til aftenkaffen fra eller til, men af, hvordan danskerne grundlæggende tænker om deres egen sundhed, mad, motion, rygning og forbrug af alkohol. Her skal detailbranchen byde ind, men vi kan og skal ikke løfte den opgave alene.

Madmanifest er et ambitiøst bud    
Jeg synes faktisk, Coop over det sidste år har vist gode eksempler på, hvordan vi i Danmark til stadighed tilstræber at forbedre madvaner og sundhed mere gennemgribende. I foråret 2014 offentliggjorde vi et madmanifest, som – under overskriften ’Sammen om bedre mad’ –beskriver seks indsatsområder, som vi vil forfølge i fremtiden.

Manifestet forpligter os blandt andet til at gøre økologi til hvermandseje. For 14 dage siden gjorde vi det meget konkret ved at melde ud, at vi sætter priserne på økologiske varer ned med 200 millioner kroner hvert år de næste fem år.

Et andet punkt handler om, at det skal være nemmere at leve sundt. Konkret lover vi at udvikle sunde måltidsløsninger.

Et tredje punkt omhandler bedre madoplevelser, hvilket vi i 2014 blandt andet levede op til gennem Coops Go Cook program, hvor 158.000 danske skolebørn fik styrket deres forståelse for mad og madlavning.

Og endeligt peger manifestet på, at danskerne skal vide, hvad de spiser – ved at gøre det mere gennemsigtigt, hvordan produkter er produceret, og hvilken påvirkning de har på mennesker, dyr og miljø. 

Dette er blot nogle af vores aktiviteter, så vi føler os ikke truffet ved udmeldingen om, at detailhandelen ikke tager ansvaret for befolkningens sundhed, særligt alvorligt.

Lad os arbejde sammen
Den-som-flaskehalsen-peger-på kan være en sjov selskabsleg. Som strategi for, hvordan vi sikrer større sundhed i Danmark, vil jeg dog ikke anbefale metoden.

Vi skal holde op med at skyde på hinanden og i stedet arbejde sammen. Der er brug for alle de virkemidler, vi hver især er i besiddelse af.

Vi skal være sammen om bedre mad.

Forrige artikel Nyt panel diskuterer detailhandlens sundhedsansvar Nyt panel diskuterer detailhandlens sundhedsansvar Næste artikel Forbrugerrådet Tænk: Detailhandlen må ind i sundhedskampen Forbrugerrådet Tænk: Detailhandlen må ind i sundhedskampen