Venstre og DI: Danmark skal gå forrest for en mere tidssvarende regulering af biosolutions i EU

Med en målrettet national strategi, kan Danmark blive førende i biosolutions og arbejde for mere innovationsvenlig regulering under det danske EU-formandskab i 2025, skriver Venstre og DI.

Klimaforandringer truer vores planet. Naturen er under massivt pres som følge af et for højt globalt ressourceforbrug.

Energiforsyninger er blevet sikkerhedspolitik, og en hastigt voksende verdensbefolkning betyder, at der vil være flere munde at mætte i fremtiden.

Vi kan derfor ikke fortsætte med at producere og forbruge ressourcer på den måde, som vi gør i dag.

Den gode nyhed er, at vi allerede har flere af løsningerne til omstilling i form af bioteknologiske klimaløsninger - eller biosolutions. Danmark har alle muligheder for at forblive verdensførende, hvis vi griber dem.

Naturens værktøjskasse

Biosolutions er brugen af levende mikroorganismer sammen med fermentering og bioraffinering.

Med naturens værktøjskasse kan vi reducere fossile løsninger og derved miljø- og klimapåvirkningen i blandt andet landbrug og fødevareproduktion, industri, materialer og mere.

Ved biosolutions kan vi for eksempel producere proteiner på færre arealer gennem præcisionsfermentering. Med andre ord: ingredienserne til ost uden køer.

Det grønne potentiale af biosolutions er stort. Copenhagen Economics estimerer, at biosolutions globalt kan reducere 4.300 millioner ton CO2 frem mod 2030. Det svarer til otte procent af den globale udledning i dag.

Flere arbejdspladser til Danmark

Biosolutions-industrien er desuden i rivende vækst og kan skabe nye grønne arbejdspladser.

Copenhagen Economics vurderer, at biosolutions-sektoren i dag beskæftiger knap 7.000 personer i Danmark. Frem mod 2030 kan antallet fordobles, med både faglærte og ufaglærte jobs fordelt i hele Danmark.

Det estimeres, at markedet for danske biosolutions vil kunne vokse til mere end 105 milliarder kroner i 2030. Men biosolutions-virksomheder oplever flere barrierer, som forhindrer dem i at få deres produkter på markedet og bidrage til den grønne omstilling.

Godkendelsesprocedurerne i EU i dag stiller krav til dokumentation, som ikke er beregnet til biobaserede løsninger og er alt for usikre.

I EU tager det mellem fem til ti år at få nye biosolutions på markedet, mens det i Kina tager to år og i USA to til tre år. Det betyder, at virksomheder helt dropper at forsøge at etablere sig i Europa.

Derudover mangler der faciliteter til skalering af biosolutions. Konkret drejer det sig om testanlæg med plads til store tanke, hvor præcisionsfermenteringen kan foregå, så man kan teste produkterne i stor skala.

{{toplink}}

En national strategi for biosolutions

For at fjerne barriererne er det oplagt at udvikle en national strategi for biosolutions. En sådan strategi skal konsolidere biosolutions som dansk styrkeposition og øge antallet af virksomheder i Danmark.

Strategien vil også kunne øge vores forsyningssikkerhed ved at sikre bæredygtige løsninger, der kan reducere afhængighed af fossil olie og gas, reducere arealanvendelsen og samtidig skabe grundlag for større udbytte i fødevareproduktionen.

Med en national strategi vil vi også kunne sætte fokus på biosolutions under det danske EU-formandskab i 2025 ved at arbejde for mere innovationsvenlig regulering i EU og med legitimitet arbejde for, at vi også får en europæisk strategi for biosolutions.

Det er der brug for nu.

Et biosolutions-hub for hele Europa

Danmark bør også være et fyrtårn for etableringen af regulatoriske sandkasser. Det har vi som land alle forudsætninger for.

En regulatorisk sandkasse betyder, at virksomheder og forskere kan sparre med myndighederne om deres konkrete problemstillinger med hensyn til de regulatoriske rammer.

Inden for lovens rammer, og hvor vi arbejder sammen om at finde løsningerne på nye innovative produkter, der ikke ellers passer ind i de nuværende kasser.

Vi får brug for bedre fysiske testanlæg, så virksomheder kan afprøve nye løsninger i større skala.

Det er ambitionen, at Danmark skal udvikle sig til et biosolutions-hub, hvor både europæiske og globale virksomheder søger hen for at ansøge om godkendelser, rådgivning og i sidste ende etablering på grund af vores unikke økosystem.

Hvis Danmark går forrest, vil vi også kunne inspirere til mere tidssvarende regulering af biosolutions i EU.

Det er vigtigt for at give en mere bæredygtig planet videre til de næste generationer og sikre Danmark og Europas konkurrenceevne i en stadig mere usikker verden.

{{toplink}}

Forrige artikel Green Power Denmark: Grøn erhvervsstøtte er et nødvendigt onde i kampen for energiuafhængighed Green Power Denmark: Grøn erhvervsstøtte er et nødvendigt onde i kampen for energiuafhængighed Næste artikel Direktører og lektor: Hvis erhvervsfremmen skal virke, skal den genopfindes Direktører og lektor: Hvis erhvervsfremmen skal virke, skal den genopfindes
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.