DI: Lad os få et varigt kursskifte for kommunernes samarbejde med virksomhederne

For første gang i flere år stiger kommunernes og de private virksomheders samarbejde. Læren fra coronakrisen har været, at de største udfordringer løses bedst og mest økonomisk i et samspil mellem den offentlige og den private sektor, skriver Jakob Scharff.

Coronakrisen gjorde det tydeligt for de fleste, at vi har nogle helt unikke forudsætninger for samarbejde på tværs af den offentlige og den private sektor i Danmark. Når det offentlige på rekordtid skulle have opbygget et setup for hurtigtests eller styrket rengøringsindsatsen på skoler, sygehuse og kontorer, ja så stod virksomhederne klar til at bidrage med fleksible løsninger af høj kvalitet.  

Derfor glæder det mig også enormt, at de tørre tal også viser, at der rent faktisk er noget om al snakken. I sidste uge blev kommunernes regnskaber for 2021 offentliggjort, og de viser – for første gang i tre år - en klar fremgang i kommunernes samarbejde med private leverandører. I kroner og ører svarer den positive udvikling til 1,5 milliarder kroner i ordreværdi, hvilket i den grad kan mærkes hos virksomhederne. 

Nu gælder det om at holde fast i det momentum. Et tæt og stærkt offentlig-privat samarbejde må ikke kun være noget, vi undtagelsesvist trækker på, når pandemien raser. Kommunerne står fx i en situation, hvor der er akut mangel på hænder i ældreplejen.

Sådan nogle udfordringer kan de ikke løse alene, men får brug for et endnu tættere samarbejde med virksomheder, så vi f.eks. kan få udbredt ny velfærdsteknologi og digitale løsninger, der kan frigøre tid og ressourcer hos velfærdens pressede kernetropper.

Heldigvis oplever vi i erhvervslivet – på tværs af politiske skillelinjer – en pragmatisk tilgang hos langt de fleste af de nyvalgte kommunalpolitikere, som sagtens kan se idéen i at samarbejde med private om alt fra udbygningen af nye plejehjem og daginstitutioner til det stigende antal børn og ældre til rengøring eller vedligeholdelse af grønne områder. 

Nytænkning og konkurrence

Blandt private virksomheder er det et grundvilkår, at nytænkning og konkurrence er to sider af samme mønt. Her er man pinligt bevidste om, at hvis ikke man fornyer sig og holder sig oppe på tæerne, så er der bare én af konkurrenterne, der løber med ordrerne, væksten og de dygtigste medarbejdere.

Derfor håber jeg også, at vi efterhånden kan begynde at se det som reglen snarere end undtagelsen, at man i kommunerne inviterer virksomhederne til at bidrage med deres bud på, hvordan opgaverne kan løses bedst muligt til prisen. I det store billede er det fortsat kun tilfældet i omkring en fjerdedel af tilfældene. Men der findes altså ikke mange områder, hvor det skader at få nye øjne på, hvordan opgaverne kan løses og et kritisk blik på gamle vaner.

Min forhåbning er derfor, at udviklingen i 2021 kan blive startskuddet på et reelt og varigt kursskifte for samarbejdet med virksomhederne. Læren fra coronakrisen må og skal være, at de allerstørste samfundsudfordringer løses bedst i et samspil mellem den offentlige og private sektor.

Forrige artikel IDA om reduktion af erhvervsstøtte: Særligt samfundsnyttige områder skal undtages IDA om reduktion af erhvervsstøtte: Særligt samfundsnyttige områder skal undtages Næste artikel Danmarks Grønne Investeringsfond: Grøn omstilling skal møde god forretning Danmarks Grønne Investeringsfond: Grøn omstilling skal møde god forretning
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.