Akademikerne: Regeringens glitrende digitaliseringsstrategi misser SMV’ernes behov for hands-on erfaring

Regeringen understreger i sin digitaliseringsstrategi, hvor vigtigt det er at få prioriteret de rigtige investeringer i SMV’erne. Problemet er, at tiltagene slet ikke er i øjenhøjde med virksomhedens virkelighed og er utilstrækkelig til at løfte opgaven, skriver Lisbeth Lintz.

Nye digitale værktøjer og løsninger er mindre virksomheders hormon til vækst. Men ærligt talt; den digitaliseringsstrategi, regeringen lige har rullet ud? Det er som at punktere ballonen.

Regeringen slår ellers til lyd for, hvor vigtigt det er at få prioriteret de rigtige investeringer i ikke mindst SMV’erne. Problemet er, at tiltagene slet ikke er i øjenhøjde med virksomhedens virkelighed og utilstrækkelig til at løfte opgaven. 

Der, hvor strategien fejler, er, at der mangler ordentligt fokus på behovet for hands-on hjælp til at få de mange, nye digitale muligheder til at virke i hverdagen.

Det er vigtigt, at der med strategien bliver leveret mange forskellige typer tiltag. Tag eksempelvis det i udgangspunktet glimrende tiltag om at videreføre ”SMV:Digital”-ordningen, som giver økonomisk tilskud til, at virksomheder kan købe rådgivning. Men hvis ikke der samtidig sikres hjælp til, at potentialet får konkret liv i den daglige drift, rykker det langt fra nok.

Kompetencer ud i virksomhederne

Det er ikke gejsten og motivationen, der mangler i SMV’erne, men drømme og ønsker gør det bare ikke alene.

Flere undersøgelser om vækst og udvikling peger samstemmende på, at SMV’er ofte kæmper med det samme. Nemlig at mangel på viden og kompetencer kombineret med at tid og penge er en knap ressource, er det største bump på vejen og den væsentligste barriere.

SMV’erne udgør mere end 90 procent af virksomhederne i Danmark, og derfor har vi brug for, at de kan imødekomme de nye krav, som de hele tiden bliver mødt med af kunder og marked. Den konstante digitale udvikling kræver hele tiden nye svar.

I robotvirksomheden Universal Robots har de for eksempel valgt at satse på et udvidet setup til at have flere studerende i virksomheden. Det handler om at sikre stærk adgang til dygtige folk, og fordi en stor talentmasse in-house er en nøglefaktor, der er stadig mere vigtigt.

I rådgivningsvirksomheden Motivhuset drejer en stor del sig om samarbejde med SMV’er, der står foran at tackle uundgåelige digitale krav, der spreder sig ind i stort set alle udfordringer.

{{toplink}}

Hvis vi for alvor ønsker, at de danske SMV’er skal med på den digitale bølge, handler det om støtte til mere end ny viden og kompetencer. Succes kræver også SMV’er, der formår at gribe mulighederne fuldt ud overfor kunder og i de almindelige arbejdsgange i en travl hverdag. Det bør og skal vi gøre noget ved.

Heldigvis uddanner vi i Danmark i disse år mange højtuddannede, som netop er i stand til at bringe den nødvendige viden og kompetencer ud i virksomhederne.

Lad os derfor arbejde sammen om at finde bedre veje til at få flere højtuddannede ud i SMV’erne, gerne først for eksempel på prøve via studiejob, praktikforløb eller SMV:Vækstpilotordningen.

Forrige artikel Dansk Erhverv: Biosolutions bliver vigtige i 2024. Her er en række tendenser at have for øje Dansk Erhverv: Biosolutions bliver vigtige i 2024. Her er en række tendenser at have for øje Næste artikel Lederne: Små virksomheder er ikke klædt godt nok på til grøn rapportering Lederne: Små virksomheder er ikke klædt godt nok på til grøn rapportering
DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

DI-boss afslår jobtilbud fra regeringen

Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl, fik ifølge flere kilder tilbudt posten som ambassadør i Japan, men takkede nej. Dermed er regeringens plan om en politisk udpeget ambassadør slået fejl.